نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/06/16     ساعت:   09:39:01
بازدید:   908
 
 
پذیرش علوم انسانی دستوری مستلزم قبول اصل علیت در علوم انسانی اسلامی است.

دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمة الله علیه) در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: پذیرش علوم انسانی دستوری مستلزم پذیرش اصل علیت در علوم انسانی اسلامی است و بدون آن اصلاح رفتارهای مردم و جامعه بی معنا خواهد بود.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح، دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمة الله علیه) در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی که به همت دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این مرکز برگزار شد، یکی از مهم‌ترین اهداف علوم انسانی را کشف روابط علی و معلولی میان پدیده‌های مورد مطالعه عنوان کرد.

وی با اشاره به جایگاه اصل علیت در علوم انسانی، عنوان کرد: اصل علیت در علوم طبیعی امری پذیرفته شده و مورد اتفاق است ولی در علوم انسانی با شبهات جدیدی روبروست و به همین دلیل برخی از نحله‌های فکری با وجود قبول اصل علیت در پدیده‌های طبیعی در خصوص جریان آن در پدیده‌های انسانی تردید کرده‌اند.

حجت الاسلام مصباح افزود: نظریات راجع به بحث علیت در علوم انسانی مبنای بسیاری از اختلاف نظرهاست که در برخی موارد این نظرات با یکدیگر تناقض دارد.

وی در ادامه با اشاره به نظریه‌های رایج در غرب پیرامون موضوع علیت در علوم انسانی تصریح کرد: برخی از این نظریه پردازان علوم انسانی منکر وجود رابطه علیت شده و برخی دیگر بررسی و کشف آن را از قلمرو علوم انسانی خارج دانسته‌اند که همین امر موجب اختلافات نظر بین صاحب نظرهای غربی شده است.

دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمة الله علیه) اضافه کرد: با توجه به عنصر اختیار و اراده در روابط انسانی و عدم پیروی رفتارهای اختیاری از قانون و ضوابط خاص، نمی‌توان درباره رفتار اختیاری از رابطه ضروری علی و معلولی سخن گفت.

وی بیان کرد: پدیده‌های انسانی معمولا معلول یک علت نیستند، بلکه عوامل متعددی وجود دارند که در صحنه واقعیت عینی با یکدیگر رقابت می‌کنند و برآیند کنش و واکنش آنها بر یکدیگر است؛ این عوامل گاه با یک دیگر هم سو و هم جهت هستند و گاهی با یکدیگر تداخل دارند که این امر موجب تضعیف یا از بین رفتن اثر آنها می‌شود.

حجت الاسلام مصباح اضافه کرد: برای گزینش عقلانی از میان چند هدف غایی در شرایط تزاحم باید اهداف متزاحم را بر اساس معیارهای عقلانی اولویت‌بندی کرد و تصمیم‌گیری را با رعایت این اولویت‌ها انجام داد.

وی گفت: ضروری است تا همه اجزای علت تامه و عوامل و موانع با هم در نظر گرفته شود و تعاملات و تاثیرات و تداخلات میان آنها را از نظر دور نداشت زیرا این تداخل در پدیده‌های انسانی و اجتماعی بسیار شایع‌تر است که این رایج بودن نیازمند بررسی و توجهی مضاعف است.





اخبار مرتبط

- محمد عبدالهی در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: مبانی فلسفی نقطه آغاز دست‌یابی به علوم انسانی بایسته است.
- ابوالفضل ساجدی در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: فلاسفه برای فاصله معرفت و عمل باید به اموری مانند رابطه معرفت حصولی و حضوری توجه کنند.
- خسروپناه در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: کاربست فلسفه اسلامی تنها در تولید علوم اجتماعی اسلامی است.
- جریان ذات‌گرایی و واقع‌گرایی جدید در بازسازی واقع‌بینانه فلسفه اسلامی مؤثر است.
- استادیار فلسفه علم در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: در تبیین پدیده‌های اجتماعی نمی‌توان به علل مادی تمسک جست.
- با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ نشست تخصصی «فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی» برگزار شد.
- میراث گرانقدر فلسفۀ اسلامی مهمترین نقطۀ اتکای علوم انسانی اسلامی محسوب می‌شود.
- داوری اساتید علوم انسانی اسلامی در مسائل دانش دین بنیان، شکوفایی و تکمیل علوم انسانی را در پی دارد.
- رفیعی‌آتانی در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی: بازخوانی فلسفه اسلامی مبانی علوم انسانی اسلامی را شکل می‌دهد.
- پارسانیا در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: ساماندهی دانش مبتنی بر تقسیم‌بندی‌های مدرن منجر به حذف مبانی نظری تاریخی ما خواهد شد.
- قاسم ترخان در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: تأثیر مبانی کلام اسلامی بر علوم انسانی، عناصر جدیدی را به وجود می‌آورد.
- رمضان علی‌تبار در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: غایت علوم انسانی اسلامی زمینه‌سازی برای تحقق جامعه متعالی است.
- استاد دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: نظریه‌پردازی در علوم انسانی بدون توجه به مبانی پیدایش کنش انسانی ناتمام است.