مهدی لسانی؛ مدیر پژوهش و برنامهریزی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در حاشیه برگزاری نشست علمی-تخصصی «زائر و زیارت در آئینه آمار و پژوهش» که در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، ارائه خدمات شایسته به زائران را هدف اصلی انجام پژوهشهای علمی این مدیریت دانست و بیان کرد: سالیانه حدود پنج پژوهش و صد نظر سنجی صورت در مدیریت پژوهش و برنامهریزی آستان قدس رضوی انجام میشود.
وی تصریح کرد: در این پژوهشها مجموعه نیازهای زائران حرم رضوی در زمینه فرهنگی و میزان رضایتمندی آنها از این برنامهها مورد برسی قرار میگیرد.
مدیر پژوهش و برنامهریزی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: نتایج این پژوهشها در قالب مقالات پژوهشی در سمینارهای علمی-پژوهشی ارائه میشود و یا در اختیاز مدیران این آستان مقدس قرار میگیرد تا آن را در برنامهریزی برنامههای فرهنگی حرم مطهر لحاظ کنند.
وی با بیان اینکه در این پژوهش موج دوم ویژگیهای فرهنگی و جمعیت شناختی زائران مورد بررسی قرار گرفته، اظهار کرد: موج اول این ویژگیها در سالهای 94-93 با حجم 10 هزار زائر بررسی شده بود و موج دوم در سال 96-95 و با حجم نمونه 15 هزار زائر در کلیه مبادی ورودی حرم مطهر به صورت شبانه روزی و در همه روزهای سال انجام شده است.
لسانی افزود: پژوهش انجام شده در قالب یک فرمول آماری از زائران نمونه گیری شده و نتایج آن در این نشست به علاقهمندان و کارشناسان مرتبط به صورت یک جامعه آماری ارائه شده است.
وی ادامه داد: جلد اول کتاب مقالات پژوهشی با عنوان «نیاز شناسی زائران» در سال 1396 منتشر شده است و جلد دوم آن نیز طی یک ماه آینده و قبل از هفته پژوهش سال 97 و با عنوان«مجموعه طرحهای مرتبط با طرحهای اثر بخشی برنامههای فرهنگی از دیدگاه زائران» منتشر خواهد شد.
مدیر پژوهش و برنامهریزی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: سال آینده نیز شاهد چاپ مجموعه مقالاتی که مرتبط با همین طرح پژوهشی است، خواهیم بود که در حال آنالیز جزئیات این دادههای جمع آوری شده هستیم.
وی یادآور شد: محتوایی که در حل حاضر تولید شده کاملاً کاربردی است و در همین مرحله نیز در قالب برگزاری سمینارهای پژوهشی در اختیار کارشناسان و مدیران قرار میگیرد تا در برنامه ریزیهای آتی مورد استفاده قرار گیرد.