نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/06/16     ساعت:   09:43:26
بازدید:   1111
 
 
ابوالفضل ساجدی در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: فلاسفه برای فاصله معرفت و عمل باید به اموری مانند رابطه معرفت حصولی و حضوری توجه کنند.

حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی با بررسی مناسبات نظر و عمل در اندیشه فلاسفه ای مانند فارابی، غزالی، ملاصدرا، علامه طباطبایی و ... گفت: فلاسفه برای فاصله معرفت و عمل بايد به امور ديگری از جمله رابطه معرفت حصولی و حضوری، مراتب معرفت و تفاوت هر مرتبه با عمل، رابطه معرفت با مفاهيم قريب مانند باور و نگرش و ... نیز توجه كنند.


حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمة الله علیه) در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی که به همت دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در تالار طوسی بنیاد برگزار شد، با اشاره به دیدگاه اندیشمندان مسلمان در خصوص مناسبات علم و عمل، عنوان کرد: مروری بر تاریخ تفکر اسلامی نشان می‌دهد که در گذشته متکلمان، فلاسفه، اندیشمندان و اخلاق پژوهان به مباحثی همچون رابطه عقل نظری و عملی، مقدمات فعل ارادی و جایگاه علم حضوری، به رابطه نظر و عمل پرداخته‌اند.

وی تصریح کرد: به گفته حکما، «تصور فعل»، «اعتقاد به نافع یا دافع ضرر بودن برای انسان»، «شوق برای انجام فعل»، «اراده»، «قوه‌ای که آدمی را برای انجام آن کار به حرکت درمی‌آورد» از جمله مبادی انجام افعال ارادی هستند که از نظر فلاسفه دارای غایت و هدف خاصی در فلسفه اسلامی است.

حجت الاسلام ساجدی افزود: در میان اندیشمندان، فارابی در این زمینه معتقد است، افعال خوب هنگامی رخ می‌دهند که دارای «قوه عقل نظری»، «قوه عقل عملی» و «قوه عقل عملی از طریق قوه شوقیه» باشد و اعمال بد هنگامی رخ می‌دهند که یکی از شروط مذکور را نداشته باشد.

وی ادامه داد: ابن مسکویه نیز علت تمایل به اعمال بد را ضعف قوه ناطقه یا عقل می‌داند و معتقد است معرفت منجر به عمل می‌شود و اگر معرفت حاصل شد عمل نیز محقق می‌شود.

این مدرس و محقق حوزه علمیه با اشاره به ضرورت کنترل قوه واهمه اظهار کرد: دانستن کار درست و نادرست وظیفه عقل است، اما عقل به تنهایی برای کنترل قوه شهویه و غضبیه کافی نیست، زیرا اگر قوه واهمه در کنترل عقل نباشد، می‌تواند به قوه شوقیه جهت دهد تا برخلاف حکم عقل عمل کند.

حجت الاسلام ساجدی افزود: بر اساس نظریه ملاصدرا، عصمت موهبتی الهی است که در نتیجه آن، قوه وهم انسان (که به وسوسه انجام دادن کارهای نادرست پاسخ می‌دهد) تحت کنترل قوه عقل در می‌آید و قوه واهمه در افراد معمولی به چیزی برخلاف عقل حکم می‌دهد.

وی تصریح کرد: ابن سینا نیز معتقد است معرفت یقینی عقلانی عامل مؤثری در تحقق فعل اخلاقی است اما ممکن است با موانعی همچون «قوه واهمه و قوه متخیله»، «جهل و نادانی»، «قوای شهویه و غضبیه» و «موانع بیرونی یا غیرمعرفتی مانند گناه، دنیا و شیطان» مواجه باشد.

وی اشاره کرد: از دیدگاه علامه طباطبایی ادراک حقیقی به تنهایی نمی‌توانند به پیدایش عمل منجر شود هرچند ممکن است در ایجاد میل یا شوق به عمل ایفای نقش کنند، اما معرفت اعتباری مستقیماً به عمل می‌انجامد.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: گرایش‌ها می ‌تواند در معرفت اخلال ایجاد کند که فرد توان جلوگیری از آن را دارد و اگر این گرایشات به تعطیلی کامل معرفت بیانجامند موجب سقوط تکلیف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکید فلاسفه بر نقش تصور و تصدیق و شوق و … بوده و کمتر به رابطه درونی آن توجه کرده‌اند گفت: ضروری است فلاسفه برای فاصله معرفت و عمل باید به امور دیگری همچون روابط معرفت حصولی و حضوری، مراتب معرفت و تفاوت هر مرتبه با عمل و رابطه معرفت با مفاهیم قریب مانند باور و نگرش و … نیز توجه کنند.





اخبار مرتبط

- پذیرش علوم انسانی دستوری مستلزم قبول اصل علیت در علوم انسانی اسلامی است.
- محمد عبدالهی در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: مبانی فلسفی نقطه آغاز دست‌یابی به علوم انسانی بایسته است.
- خسروپناه در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: کاربست فلسفه اسلامی تنها در تولید علوم اجتماعی اسلامی است.
- جریان ذات‌گرایی و واقع‌گرایی جدید در بازسازی واقع‌بینانه فلسفه اسلامی مؤثر است.
- استادیار فلسفه علم در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: در تبیین پدیده‌های اجتماعی نمی‌توان به علل مادی تمسک جست.
- با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ نشست تخصصی «فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی» برگزار شد.
- میراث گرانقدر فلسفۀ اسلامی مهمترین نقطۀ اتکای علوم انسانی اسلامی محسوب می‌شود.
- داوری اساتید علوم انسانی اسلامی در مسائل دانش دین بنیان، شکوفایی و تکمیل علوم انسانی را در پی دارد.
- رفیعی‌آتانی در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی: بازخوانی فلسفه اسلامی مبانی علوم انسانی اسلامی را شکل می‌دهد.
- پارسانیا در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: ساماندهی دانش مبتنی بر تقسیم‌بندی‌های مدرن منجر به حذف مبانی نظری تاریخی ما خواهد شد.
- قاسم ترخان در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: تأثیر مبانی کلام اسلامی بر علوم انسانی، عناصر جدیدی را به وجود می‌آورد.
- رمضان علی‌تبار در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: غایت علوم انسانی اسلامی زمینه‌سازی برای تحقق جامعه متعالی است.
- استاد دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: نظریه‌پردازی در علوم انسانی بدون توجه به مبانی پیدایش کنش انسانی ناتمام است.