نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1396/12/09     ساعت:   13:26:57
بازدید:   709
 
 
در نشست علمی تخصصی گروه اخلاق و تربیت اسلامی عنوان شد؛ تقویت ایمان یا پیشگیری از افول ایمان انسان ها، مأموریت اصلی یک نظام اسلامی است. 

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ریشه همه بحران ها در جامعه نشأت گرفته از بحران در تعلیم و تربیت اسلامی است، انقلابی ماندن جامعه را در گرو تربیت اسلامی دانست.


رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ریشه همه بحران ها در جامعه نشأت گرفته از بحران در تعلیم و تربیت اسلامی است، انقلابی ماندن جامعه را در گرو تربیت اسلامی دانست.
دکتر جمیله علم الهدی ظهر امروز در نشست علمی اخلاق و تربیت اسلامی که در  بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شد، ابراز کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی شخصیت‌های علمی و اساتید برجسته کارهای علمی و اقدامات موثر و مفیدی انجام شده و می شود ولی کافی نیست .
وی با اشاره به اینکه حفظ روحیه انقلابی و ساختارهای اسلامی در تعلیم و تربیت ضرورت دارد، افزود: تلاش برای رشد در حوزه های مختلف مانند حوزه اجتماعی ارزشمند است؛ اما پیشرفت و رشد در عرصه تربیت اسلامی مهم‌تر است چرا که تربیت اسلامی، انقلابی ماندن جامعه را تضمین می‌کند.
ایشان با بیان اینکه تمامی اتفاق‌های ناگوار و بحرانهایی که در جامعه رخ می‌دهد، ریشه در بحران تعلیم و تربیت دارد، خاطر نشان کرد: اغلب مسائل مربوط به زیست فردی، نظیر بی‌هدفی، پوچی، اعتیاد، اضطراب، مدرک گرایی، بی‌حجابی، طلاق و ... نشأت گرفته از بی توجهی به مسئله تعلیم و تربیت اسلامی است.
این استاد دانشگاه گفت: از طرف دیگر توفیقات انقلاب، نظیر ظهور نسل مدافع حرم نیز به تعلیم و تربیت برمی‌گردد؛ چرا که تمام حرکات و فعالیت‌های مدافعان حرم بر اساس آرمان‌های دینی که توسط خانواده‌های متدین و مادران و پدران انقلابی منتقل شد، صورت می‌گیرد.
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت:  دشمن بعد از جریان جنگ تحمیلی به دنبال از بین بردن بسیجی ها بود و هر روز گروهی را شهید می‌کردند و روز بعد متوجه می‌‌شدند که تعداد زیادی از این نوع افراد، دوباره به جبهه می‌آیند و به مقابله با دشمن می‌پردازند؛ از این رو پس از جنگ، دشمن تلاش کرد تا منابع اصلی پرورش این نوع افراد را نابود کند و به همین دلیل از راه (حداقل) اقدام کرد. یکی تضعیف بنیان خانواده که محل تولید نسل انقلابی بود، دوم حمایت از شخصیت ها و رهبران بدلی در کشورهای اسلامی و سوم سلطۀ فرهنگی از طریق بازار؛ این سه راه از جمله ترفند های دشمنان برای ایجاد بحران در جامعه بود که جهت رسیدن به منافع و اهدافشان هزینه‌های زیادی را برای آن، یعنی جنگ نرم افزاری علیه ایران اسلامی تا به حال پرداخته‌اند.
دکتر علم الهدی تصریح کرد: اگر در جامعه، انقلاب تربیتی رخ ندهد، هیچ‌گاه انقلاب فرهنگی نیز محقق نخواهد شد؛ چرا که انقلاب اسلامی در مسیر توفیقات روز افزونش با خطرات زیادی روبرو است لذا ما باید به تقویت نظری و عملی نهاد تعلیم و تربیت بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه امروز ما با بحران های شدیدی همچون بحران معنویت، بحران آب، بحران محیط زیست، بحران زنان، بحران امنیت و... مواجه هستیم، افزود: انتقال سبک زندگی مومنانه موثرترین راهکار مقابله با بحران های بوجود آمده است چرا که دین اسلام هدایتگر بشریت است و ماموریت اصلی جمهوری اسلامی تربیت انسانهای متدین و تقویت باورهای دینی  و پیش گیری از افول ایمان است لذا تربیت اسلامی بایستی در مرکز همه فعالیت های ما قرار بگیرد.