نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1396/12/08     ساعت:   19:00:55
بازدید:   698
 
 
استاد حوزه و دانشگاه؛ عدم توجه به قرآن و روایات خلاء تعلیم و تربیت است.

استاد برجسته تعلیم و تربیت با بیان اینکه زمانی در جامعه تربیت اسلامی نهادینه می‌شود که مفاهیم قرآن و روایات در امور زندگی نقش اول را ایفا کند، گفت: عدم توجه به قرآن و روایات خلاء تربیت است.


علی قائمی امیری؛  استاد برجسته تعلیم و تربیت و پژهشگر حوزه تربیت ظهر امروز در نشست علمی تخصصی گروه اخلاق و تربیت اسلامی که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: عدم توجه به قرآن، روایات و سنت در تربیت یک خلاء و آسیب جدی است و باید به این امر توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه تبیین روش‌های تعلیم و تربیت اسلامی، نخستین گام برای ترویج تعلیم و تربیت اسلامی است، گفت: شناخت نقطه صفر تا نهایت، اهداف و مقاصد، محتوای تربیت، معلم و مربی، امتحان و سنجش، مدیریت، جنبه اجرایی در تربیت و کنترل و بررسی و بازبینی در تربیت از جمله مباحث تربیتی است.

قائمی با بیان اینکه تربیت اسلامی همان روش زندگی سالم است تصریح کرد: تا زمانی که مفاهیم قرآن و روایات در امور زندگی پیاده نشود، تربیت اسلامی در جامعه محقق نخواهد شد؛ چرا که مکتب اسلام تجلی‌گاه تعلیم و تربیت اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه در تعلیم و تربیت اسلامی 900روش آدم سازی نهفته است، بیان کرد: روش انسان شناسی، روش پژوهش و تحقیق در علوم تربیتی اسلامی، روش‌های آموزشی تربیتی، روش‌های پرورشی تربیتی، فنون تربیت از دید اسلام، روش جهت دهی تربیتی و روش های بازدارنده از جمله روش های تربیت اسلامی است.

این پژوهشگر با بیان حدیثی از امام صادق(علیه السلام) که فرمود:« محال است تا روز انقراض نسل بشر یک مسئله انسانی برای مردم پیش بیاید و ما آن را نگفته باشیم»، ابراز کرد: در دین مبین اسلام هیچ مسئله ناگفته‌ای در عرصه امور زندگی انسان و جهان بشریت وجود ندارد.

قائمی گفت: روش‌های اعلام، تکرار، تذکر و یاد آوری، نصیحت، وعظ، اخطار دادن، تحکم، توبیخ، طردکردن،  تهدید کردن، ملامت، اتمام حجت و تنبیه بدنی که در آخرین مرحله قرار دارد از جمله راه‌های تربیتی بُعد اخلاقی در دین اسلام است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما باید روش‌های تربیتی  را بر اساس همین موضوع بررسی کنیم، افزود: در تربیت اسلامی روش‌های مربوط به بُعد اجتماعی نیز شامل روابط، اخلاق، حقوق، هنجارها نظارت(امر به معروف و نهی از منکر)، قضاوت و خانواده ارائه شده است که ما باید با شناخت موضوع در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، شخصی و اقتصادی از این روش‌ها بهره بگیریم.

وی با بیان مطالبی در خصوص حقوق در خانواده شامل: حقوق زن در خانواده، حقوق مرد در خانواده، حقوق فرزند در خانواده، ابراز کرد: مباحث دینی کل زندگی انسان را در بر می‌گیرد؛ لذا اگر انسان با فهم و درک وارد عرصه تربیتی شود، در این حوزه موفق خواهد بود.

قائمی با بیان چند توصیه از امام علی(علیه السلام) که فرموده اند:« جز به خدا امید نبندید، جز از گناه خود از چیزی نترسید، اگر سؤال کردند بلد نبودید، بگویید بلد نیستم، چیزی را که نمی‌دانید به دنبال یادگیریش باشید و در زندگی مقاوم و صبور باشید؛ چرا که نسبت مقاومت انسان به دین همانند نسبت سر به بدن است»، افزود: همه مباحث اسلام در 15سند کلی قابل عرضه است که با عنوان مهارت‌های زندگی از نظر اسلام  و با بیان موضوعاتی از قبیل آفرینش، آفریدگار، حیات شخصی، مسائل فطری، عاطفی و ذهنی، اجتماعی، دینی، مرگ ، برزخ، بهشت و جهنم راهکارهای سالم زیستی را به ما ارائه کرده است.

شایان ذکر است؛ این نشست با پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد و حاضرین سؤالات خود رامطرح کرده و استاد قائمی به سؤالات با بیان شیوهای تجربی و عملی و اسلامی پاسخ داد.