دکتر امیرالله شمقدری پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود : در این روز حجاج نیت حج تمتع کرده و پس از بستن احرام، از مکه به سمت منا حرکت میکنند، شب را در آنجا بیتوته کرده و صبح عرفه به سمت عرفات رهسپار می شوند.
این پژوهشگر ادامه داد: رفتن به مسجدالحرام و پوشیدن لباس احرام از آنجا و خواندن دعای ویژه و به جا آوردن طواف و نماز آن و همچنین کوچ به منا و ... را از کارهای مستحب در این روز میدانند.
شمقدری تصریح کرد: حج تضمین کننده عزت، معنویت و معرفت است و تبادل حال و احوال مسلمین و صله رحم بینالملل اسلامی با مناسک حج کلید می خورد؛ با یک نگاه دیگر می توانیم بگوییم حج تمرین تواضع، بندگی و عبودیت است و ابراهیم نماد خدمت به حج گزاران و شجاعت و عبودیت است.
وی ادامه داد: حج تقویت روحیه ساده زیستی و رضایت مندی در دنیاست و واقعه ای است که حرکتی هم آهنگ به سوی یک هدف مشترک را شکل می دهد. حج تمرین عفو، گذشت، اغماض، رضایت و قناعت و حرکت به سوی قله معنویت است.
این مدرس آموزشی کارگزاران امور حج و زیارت در ادامه با بیان اینکه حج طواف در حول یک مدار و حرکت بر مبنای معیار است، گفت: حج فرهنگ عدم دلبستگی و وابستگی به مظاهر معنوی و دنیوی است.
وی با اشاره به فلسفه حج از نگاه امام علی(ع) گفت: حج از مهم ترین فرائضی است که بر مسلمین قرار داده شده است و ائمه(ع) همواره بر اهمیت و جایگاه آن تأکید داشته اند؛ در این میان کلمات و سخنان فراوانی از حضرت علی(ع) در نهج البلاغه گزارش شده است که اهمیت و ضرورت این فریضه را در اسلام را بیان می کند. این امام بزرگوار تاکید فرمودند که هرگز خانه خدا را خالی نگذاشته و همواره آن مکان با عظمت را کانون توجه خویش قرار دهید.
وی خاطر نشان کرد: تمام مناسک حج دارا ی رمز و رازهای فراوان مادی و معنوی است و مناسکی مثل طواف، سعی صفا و مروه، هروله، وقوف، قربانی و مواقفی همچون عرفات، مشعر، منا و مکه به عنوان ام القرای جهان اسلام منشورکامل معرفت افزایی است است .