همزمان با سالروزشهادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: امروز سالروز شهادت جانگداز باقرالعلوم(ع) پنجمین ستاره آسمان امامت و ولایت است و بر اساس حدیثی از حضرت رضا(ع) که می فرمایند:ما اهل بیت(ع) یا بوسیله زهر و یا به وسیله شمشیر به شهادت می رسیم؛ امام باقر(ع) نیز این قاعده مستثنی نبودند و طبق روایات تاریخی در تاریخ هفتم ماه ذی الحجه در سال 114 هجری در مدینه مسموم شده و به شهادت رسیدند.
وی ابراز کرد: زندگی امام باقر(ع) به لحاظ سیاسی به دو دوره قبل و پس از امامت ایشان تقسیم می شود و این امام بزرگوار با 10 خلیفه اعم از ولید بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و... و در پایان هشام بن عبدالملک هم عصر بودند که ویژگی های سیاسی هر یک از خلفای اموی در امر حکومت و اداره جامعه متفاوت بوده است.
این پژوهشگر گفت: در عصر هشام بن عبدالملک دربار خلافت از عناصر ناپاک تصفیه شد، وقار و سنگینی جایگزین سبک سری و بوالهوسی شد و جامعه از وجود افرادی که سربار جامعه بودند پیراسته شد.
حجت الاسلام میرزایی به سیره علمی امام محمد باقر(ع) اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) به جابربن انصاری فرمودند: امام باقر(ع) شکافنده علم است یک نوع شکافندگی ویژه و خاص. در زمان امام سجاد(ع) سایر ائمه قبل از ایشان، موقعیتی پیش نیامده بود که علوم اهل بیت (ع)منتشر شود و در این دوران خفقان شدیدی بر جامعه حاکم شده بود و فشارهای سختی روی شیعیان وجود داشت.
این پژوهشگر افزود: ائمه اطهار(ع) دوران بسیار سختی را گذراندند و به خاصر این سخت گیریها بود که حضرت سجاد(ع) سخنان خود را به صورت دعا مطرح می کردند؛ اما بحران های سیاسی در زمان امام باقر(ع) به حاکمان اجازه نمی داد فشار زیادی بر روی ایشان داشته باشند.
حجت الاسلام میرزایی تصریح کرد: دوران زندگی امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) در تاریخ حدیث شیعه به «عصر طلایی حدیث» شناخته میشود.امام باقر(ع) با علم کاملی که از اوضاع و شرایط زمان خویش داشتند، نهضتی علمی، فقهی، فلسفی و کلامی را در راستای شناخت اساس فکری جامعه، بنیاد نهادند.
پژوهشگر گروه حدیث پژوهی بنیاد ادامه داد: تبیین نظریه امامت بهشکل کامل آن، مبارزه با جنبشهای انحرافی و... تنها بخشی از اقدامات این امام بزرگوار است، از این رو احادیث و روایتهایی که از امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) باقی مانده است، در مقایسه با سایر ائمه بسیار فراوان تر است.