به گزارش روابط عمومی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، دکتر سید بشیر حسینی ظهر امروز 15 تیرماه در نشست تخصصی«پدیدآورندگان کتاب رضوی» که همزمان با سومین روز از ایام دهه کرامت رضوی، با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین «بازنشر شخصیت امام رضا علیه السلام در رسانههای غربی و بررسی ابعاد آن در عرصه بینالملل» پرداخت.
وی عنوان کرد: تفاوت بین واقعیت اجتماعی و واقعیت رسانه، مساله جدی در حوزه رسانه است. ممکن است یک حقیقت خارجی وجود داشته باشد اما بنا به مصلحت، رسانهها هیچ بروز و ظهوری از این حقیقت نداشته باشند.
حسینی با اشاره به این که رسانهها همواره اغراض سیاسی، مطامع اقتصادی و رویکردهایی دارند تصریح کرد: رسانههای اصلی بین المللی و جریان قالب جهانی، در اختیار جبهه حق نیستند و با رصد رسانههای بزرگ، کاملا معلوم می شود که شخصیتهای حقیقی و حقوقی به کجا مرتبط می شود.
این فعال در حوزه رسانه در ادامه به موضوع امام رضا علیه السلام، زیارت و آستان قدس رضوی در رسانههای بینالمللی اشاره کرد و گفت: رسانههای بینالملل شامل سه بخش منطبق، معاند و جریان قالب هستند. رسانه منطبق، کارش تولید برنامههایی به زبان فارسی است که میتوان به برنامههای مثل «BBC» و «VOA» اشاره کرد.
وی حضور رسانه ای امام رضا علیه السلام و سیره و فرهنگ آن امام همام و همچنین مفهوم زیارت را در خبرگزاری های وابسته به امپراطوری رسانه ای غرب را ضعیف عنوان کرد.
حسینی به دو راهکار برای بازنمایی رسانهای مناسب اشاره کرد و گفت: مترجمان باید آثار فاخر پژوهشی را به زبان ساده رسانهای ترجمه کنند؛ آثار فاخر باید به زبان ساده بازنویسی شود تا مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. البته این ترجمه فقط زبانی نباید باشد بلکه به فرهنگها نیز باید توجه شود.
وی راهکار بعدی را شتابدهندهها ذکر و اظهار کرد شتابدهندهها همان رسانهها هستند از این رو یکی از راهکارها این است که تولید آثار را باید رسانهای کرد؛ اگر در دنیای تخصصی، مترجمها با شتابدهندهها پیوند نخوردند کار به ثمر نمیرسد و فاخرترین اثر پژوهشی نهایتا در نزد پژوهشگران باقی میماند.
مخاطبپسندی؛ ضرورت یک اثر
این کارشناس علوم جامعهشناختی مخاطبپسندی را یکی از ضرورتهای یک اثر برشمرد و ادامه داد: اولین اصل مخاطبپسندی اصل اختصار و ایجاز است و اصل جذابیت اثر، سرعت در مقدمه، سادگی و جبههسازی و گسترش شبکه ارتباطات از دیگر اصول مخاطبپسندی است.
حسینی خاطر نشان کرد: برای جذابیت در حوزه رسانهها باید «برندینگ و کمپینینگ» اتفاق بیفتد جذابیت در طراحی رویدادهای رسانهای نیز بسیار مهم است.
وی به ایام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و امام رضا علیه السلام که با عنوان ایام دهه کرامت رضوی نامگذاری شده است اشاره و تصریح کرد: نامگذاری این ایام با عنوان دهه کرامت رضوی اتفاق بسیار مبارکی است که از سال 83 رقم خورده است. ما به منظور عمق رسانهای این رویداد در برنامه پر مخاطب عصر جدید این ایام را تبریک گفتیم.