حجت الاسلام دکتر علی جلائیان اکبرنیا، معاون پژوهشی و برنامهریزی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در نشست سیاستگذاری گرافیک آثار بنیاد که با حضور مسئول اداره نشر، مدیر واحد گرافیک و جمعی از طراحان بنیاد برگزار شد بر تدوین شیوهنامۀ گرافیک انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی تأکید کرد.
دکتر جلائیان با اشاره به اینکه جلوههای گرافیکی محصول پژوهشی در جذب مخاطب آن بسیار تأثیر گذار است، تصریح کرد: کار طراحان گرافیک در حقیقت، زیباسازی و جذاب ساختن آثار پژوهشگران است، برای همین مراحل نهایی تولید هر اثر، صفحه آرایی و طراحی جلد و سرانجام چاپ، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
معاون پژوهشی و برنامهریزی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: همانگونه که شاعران در شعر از آرایههای ادبی، استعاره و تشبیه بهره میبرند و به کمک این عناصر، پیام خود را گویاتر و عمیقتر به مخاطب منتقل میکنند، هنرمند طراح نیز میتواند از این آرایهها در کار خود بهره جوید. همچنین از دیدگاه روانشناسی نیز لازم است به رنگها، خطوط، اجزای هندسی و نقوش در هر طرح جلد دقت شود؛ زیرا که رعایت اصول سواد بصری در جذب نگاه مخاطبان تأثیر به سزایی دارد.
وی افزود: انسجام بخشهای مختلف هر طرح و همخوانی اجزای آن، از دیگر نکات مهمی است که باید طراح به آن توجه داشته باشد. چرا که اگر این اجزا همخوانی و هماهنگی کافی نداشته باشند، سبب آشفتگی ذهن مخاطب، خستگی دید میشود و زمینۀ بیعلاقگی او به کتاب را فراهم میسازد.
حجت الاسلام جلائیان تأکید کرد: طرحی که نتواند موضوع را به مخاطب منتقل کند و فرد پس از تعقل در آنچه میبیند، محتوا را درک نکند، طرحی ضعیف است؛ از سوی دیگر طرحی که مستقیم به موضوع بپردازد و بیپرده از اجزا استفاده کند نیز، حرفی برای مخاطب ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، پیشنهادهای صاحبان آثار را در طراحی جلد مفید برشمرد و اظهار داشت: از آنجا که صاحب اثر بر آنچه پژوهیده و نگاشته است اشراف دارد، پیشنهادها و نظراتش میتواند به پرورش ذهن طراح در ایده پردازی کمک شایانی کند.
معاون پژوهشی و برنامهریزی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در پایان ابراز امیدواری کرد که به یاری خدا بتوانیم با تدوین شیوهنامۀ گرافیک انتشارات بنیاد و اجرایی کردن آن، وضعیت موجود را بهبود بخشیم.