حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد ربانی در نشست تخصصی علمی -پژوهشی «ارائه نظام آموزش و پرورش سعا» که با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران در تالار شیخ طبرسی (ره) بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: نظام آموزش و پرورش «سعا» نخستین نظام آموزشی برخاسته از متن آیات قرآن است.
وی اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن همه نخبه هستند و میتوانند در زمینه خاص خودشان به درجات بالا برسند. سرعت و رقابت دو مقوله مغفول در نظام آموزش و پرورش کنونی است که در نظام آموزش و پرورش «سعا» این موضوعات ارزش زیادی دارد.
ربانی ادامه داد: در نظام آموزشی «سعا» به دنبال آن هستیم تا نظامی بدون محدودیت در انتخاب استاد، کتاب، زمان و دوره تحصیل داشته باشیم و نظام آموزشی سعا بر مبنای قرآن و کاملا فطری است.
وی تصریح کرد: از دیگر ویژگیهای آموزش و پرورش »سعا» ساماندهی نظامی مطابق با گزارههای آینده فقه و تربیتی، جلوگیری از اسراف و تبذیر علمی و سرمایههای مادی، توانمندسازی و رتبهدهی سالم بر دو مبنای میزان تلاش، کیفیت آن با معیارهایی همچون امنیت و دامنه تاثیر خلاقیت است.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه ما تحصیل میکنیم که ارزیابی شویم و هدف از تحصیل بحث ارزشیابی است، افزود: ارزشیابی باید در خدمت تحصیل باشد که متأسفانه ما در این زمینه راه را گم کرده ایم.
وی ادامه داد: سه نوع ارزشیابی وجود دارد. ارزشیبابی عددی که از یک تا 6 است. ارزشیابی تکوینی سوئد و بلغارستان که تا کلاس هشتم نمرهای در کار نیست و در آخر ارزشیابی توصیفی کشور ژاپن است که نظام توصیفی ایران از این کشور پیروی میکند. در این ارزشیابی تلاش دانش آموزان به صورت خیلی خوب و خوب و قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر، سنجیده می شود.
ربانی در ادامه به تفاوتهای آموزش و پروش کشور ما و غرب اشاره و اظهار کرد: در فلسفه غربی موضوع اصلی جامعه است اما در فلسفه تعلیم و تربیت اسلام، انسان و جامعه است. غرب در طلب قدرت است و جامعه اسلامی در طلب حقیقت، غربیان به دنبال تکنولوژی هستند و ما به سوی ایدئولوژی هستیم. آنان سود و آموزش را اصالت میدانند و در اسلام این ارزش و پرورش است که اهمیت دارد.
وی اشکالات نظام توصیفی را مواردی همچون، نفی رقابت، عدالت به شیوه مارکسیستی، عدم انگیزه تلاش بیشتر، نادیده گرفتن استعدادهای انسانی، محدودیتها، عدم کارایی مؤثر در ارزیابیها، دشوار شدن ارزیابی از درس، نیاز به بودجه زیاد برای استفاده از فرمهای متعدد، اثر گذاری مستقیم تعداد زیاد دانش آموزان بر فعالیت معلم و.... ذکر کرد.
پژوهشگر نظام آموزش و پرورش بر پایه قرآن، همچنین، به راه موفقیت در طراحی یک نظام موفق اشاره و تصریح کرد: استاد حسن مصطفوی در کتاب التحقیق آورده است؛ می توان گفت که خداوند وقتی به کسی توفیق میدهد کاری میکند تا از میان دو چیز تنافر برخیزد، موافق حاصل شود،کارها به سامان رسد و مطلوب حاصل آید.