نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1396/12/10     ساعت:   12:31:38
بازدید:   714
 
 
مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ کتاب«المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته»  قدم عملی برای اتحاد بین شیعه و سنی است.

مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: کتاب«المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته»  قدم عملی برای اتحاد بین شیعه و سنی است ومطالب مفسرین دو فرقه بدون هیچ تعصبی در این اثر نقل شده است.


حجت‌الاسلام و المسلمین مؤمن‌زاده، در حاشیه بازدید گروه 10 نفره مفتی‌های جوان اهل سنت ایالت‌های روسیه از بخش‌های مختلف بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به بیان فعالیت‌های گروه مطالعات قرآنی این مرکز اشاره کرد. 
وی عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های عمده این گروه، درباره پروژه بزرگی به نام «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» است. این کار بیش از 34 سال پیش شروع شده و تاکنون 35 جلد آن به چاپ رسیده است و حدود 30 جلد دیگر نیز ادامه پیدا خواهد کرد. این کتاب به بررسی کلمات قرآن با توجه به ریشه لغت تفسیر و بلاغت قرآن می‌پردازد.
مؤمن زاده، افزود: این کتاب ارزشمند الفبایی تنظیم شده است و بر همین نحو پیش می‌رود. از حرف الف «آدم» شروع شده و تا حرف «ی»، «یحیی» ادامه دارد. برای هر کلمه‌ای 5 فصل مجزا دارد. در فصل نخست فهرست کلمات مکی و مدنی آمده است. فصل دوم در مورد لغت است و از تمام کتاب‌های لغتی که از صدر اسلام تا کنون نوشته شده، در آن آمده است.
وی با بیان اینکه مطالب لغت‌شناسان به ترتیب زمان وفات آنان منظم شده است، تصریح کرد:  فصل دوم در مورد تفسیر است. مطالب تفسیر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، صحابه و تابعین مقدم بر دیگران قرار گرفته است. تفسیرها گاهی مختصر و گاهی طولانی شده و مطالب تفسیر هر آیه جداگانه نقل شده است.
مدیر گروه مطالعات قرآن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: این کتاب جامع نظرات اهل سنت و شیعه در مورد کلمات قرآن است. دو سوم مفسرینی که از آنان نقل شده اهل سنت و یک سوم شیعه هستند. فصل سوم تحقیق در مورد ریشه لغات و معنای حقیقی و مجازی بوده و بحث فصل آخر درباره کاربرد کلمه در آیه است.

مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب«المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» را قدم عملی برای اتحاد بین شیعه و سنی دانست و اظهار داشت: مطالب مفسرین دو فرقه بدون هیچ تعصبی در این اثر نقل شده است.