حجت الاسلام و المسلمین سید محمد محسن دعایی در نشست داوری طرح «کرسی نظریه پردازی در حوزه طبقه بندی علوم» که با حضور دکتر محمد حسین دیانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر غلامرضا
فدایی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جمعی از پژوهشگران و محققان در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین نقش طبقه بندی علوم در اوج گیری تمدن اسلامی پرداخت.
وی ابراز کرد: با توجه به حکیمانه بودن دین مبین اسلام و کمال و غنای فرهنگ دینی، طبیعی است پیروان این دین انتظار داشته باشند که ساختارهای اساسی زندگیشان را از متن دین اقتباس کنند.
دعایی خاطر نشان کرد: این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که با نگاهی به علم و یکی از زیرساختهای آن که طبقهبندی علوم است باید به دنبال این باشیم که آیا از مجموعه معارف دینیمان میتوانیم یک بسته قابل توجهی با ادعایی که دین اسلام دارد،
اخذ کنیم؟
وی اضافه کرد: پاسخ این سؤال مثبت است. ما میتوانیم در سطوح مختلف تمدنی، برای اسلام، زمینه های فراهم آوردن بستههای تمدنی، اندیشه ورزی و زیرساختی زندگی را فراهم آوریم.
مدیر عامل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام نور تصریح کرد: طرح «کرسی نظریه پردازی در حوزه طبقه بندی علوم» ویرایش شده و پردازش اولیهای روی آن صورت گرفته است. که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
عبدالله صادقی ارائه دهنده طرح مذکور در ادامه این نشست به معرفی طرح «کرسی نظریه پردازی در حوزه طبقه بندی علوم» پرداخت و به نقد و تحلیل طبقهبندیهای دیویی و کنگره اشاره کرد.
وی به تاریخچه طبقه بندی علوم اشاره و عنوان کرد: از قرن 6 به بعد یکی از دغدغههای تمام دانشمندان طبقه بندی علوم بوده است و متاسفانه امروزه مدلهایی که بتوانیم در کشورهای اسلامی ارائه دهیم برای ما وجود ندارد.
صادقی همچنین به دلایل ضرورت طبقه بندی علوم اشاره کرد و گفت: هدف انقلاب اسلامی و حکومت دینی تحقق تمدن اسلام، تحقق تمدن اسلام مبتنی بر مدل سازی، تناسب فرهنگی مدل ها با فرهنگی اسلامی، نماد علمی هر تمدنی مدل طبقه
بندی علوم آن تمدن است و... از جمله مواردی است که ما را به این مهم وامی دارد تا در طقه بندی علوم به دنبال مدل سازی برویم.
وی، افزود: انسان محور بحث های علمی قرار داد و دارای 4 ارتباط موثر همچون رابطه انسان که شامل ابعاد جسمانی، بدنی، فکری، ذهنی و...می شود. رابطه با همنوع همانند خانواده، نزدیکان، همسایگان، رابطه با دنیا و رابطه با ماورا است.
صادقی در ادامه به بیان ملاکهای طبقه بندی علوم پرداخت و تصریح کرد: ملاک نخست ما انطباق با ساختار شبکه هستی است. هماهنگی به موقعیت انسان در شبکه هستی و انطباق با لایه های نیاز انسان از دیگر ملاک های طبقه بندی علوم است.
گفتنی است: دکتر محمد حسین دیانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر غلامرضا فدایی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان این نشست نظرات خود را در خصوص این طرح ارائه دادند و به نقد و بررسی آن پرداختند.