نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1396/11/11     ساعت:   17:48:35
بازدید:   845
 
 
چاپ مقاله پژوهشگر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نشریه فرهنگ بصیرت

مقاله پژوهشگر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نشریه فرهنگی، تحلیلی، سیاسی فرهنگ بصیرت به چاپ رسید.


«فاجعه مجاز و بحران میان نسلی»؛ نقدی بر آثار مخرب شبکه‌های مجازی بر جوانان و نوجوانان ایرانی، عنوان مقاله‌ای است که به قلم احسان برزگری پژوهشگر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نشریه فرهنگی، تحلیلی، سیاسی فرهنگ بصیرت به چاپ رسیده است.

احسان بذرگری در این مقاله با اشاره به روند رو به گسترش استفاده نوجوانان و جوانان ایرانی از شبکه‌های اجتماعی مجازی و اینکه این قشر به طور گریزناپذیری پرجمعیت‌ترین و پرتعدادترین گروه نسلی ایران در مواجهه با اینترنت و متأثر از فضای مجازی هستند، وابستگی متقابل دو جهان مجازی و واقعی را باعث تعاملات فردی و اجتماعی در قلمروهای زیادی می‌داند.

این پژوهشگر در بخش دیگری می‌گوید: آنچه از میان صفحات مجازی ورق می‌زنیم همه در وادی امر، زندگی یکایک ما را تحت الشعاع قرار داده است؛ قدرت ارتباطات در قرن 21 چنان سهمگین شده که همچون گردبادی چهره تعاملات روزمره را در نوردیده و فراتر از حقیقت، واقعیت را به سخره گرفته است.

بذرگری درباره مقاله خود نیز چنین نوشته است: آنچه ما از گسست نسلی در این نوشتار اراده می‌کنیم، همان شکل گیری شکاف‌های بنیادی از لحاظ فکری و فرهنگی است؛ یعنی عدم وفاق در نظام معرفتی و اجتماعی یا عدم وفاق در ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی. حال این عدم وفاق می‌تواند به خاطر کم کاری و سوء تدبیر در حوزه عملکرد مسئولین باشد یا فقدان ارائه مبانی تئوریک و مباحث معرفتی یا بر اثر نابرابری اجتماعی و اقتصادی در توزیع نابرابر ثروت و موقعیت.

از دیگر ویژگی‌های مقاله «فاجعه مجاز و بحران میان نسلی»؛ نقدی بر آثار مخرب شبکه‌های مجازی بر جوانان و نوجوانان ایرانی، بررسی تواتر نسلی پس از انقلاب است. احسان بذرگری نویسنده مقاله در این باره چهار نسل را در نظر گرفته است: نسل نخست: نسل انقلابی و آوانگارد، نسل دوم، نسل شهادت طلبی و جهادی، نسل سوم، نسل تحریم‌ها و سازندگی‌ها؛ نسل چهارم نسل پساتحریم و متحیر؛

وی سپس به آثار شبکه‌های مجازی بر نسل چهارم را واکاوی و تحلیل می‌کند.