به گزارش اداره روابط عمومی و بینالملل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، علی اکبر چناری در نشست تخصصی «آئین زیارت پیاده در دین مسیحیت و مقایسه آن با پیاده رضوی رضوی» از سری ویژه برنامههای تدارک دیده شده در ایام دهه پایانی ماه صفر که امروز به همت گروه کلام و اندیشه اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در تالار شیخ طوسی بنیاد برگزار شد، عنوان کرد: زیارت در آئین مسیحیت و بویژه کاتولیک و همچنین دین مبین اسلام و مذهب تشیع از اصول مهمی است و انگیزه اصلی زائران ارتباط با قدیس و امام است که بتوانند توشهای برای آخرت خود فراهم آورند.
وی به بررسی موضوع «زیارت در مسیحیت با تاکید بر آئین کاتولیک» پرداخت و عنوان کرد: زیارت در مسیحیت یکی از اصول اساسی مسیحیان بویژه مسیحیت کاتولیک است و امروزه یکی از نشانههای احیای دین را اقبال مردم به مکانهای زیارت قلمداد میکنند.
این پژوهشگر در ادامه به ریشه و منشا زیارت در مسیحیت اشاره کرد و گفت: زیارت مسیحی که بر اساس سنت عبری و کتاب مقدسی بنا شده ریشه در حوزه شرقی مسیحیت یعنی در فلسطین جایی که عیسی متولد شد و ماموریت خویش را انجام داد و همچنین در مصر که مهد رهبانیت مسیحی است، دارد.
وی همچنین گفت: در آیین کاتولیک رومی زیارت گواه ایمان است که از طریق آن احساس اتحاد با سایر باورمندان را نشان میدهد و ابزاری برای دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و کنار آمدن با آنهاست.
چناری گفت: در جهان معاصر، زیارتگاههای کاتولیک در اروپا و آمریکا را میتوان به دو گروه عمده زیارتگاههای مربوط به مقابر و بقایای قدیسان و زیارتگاههای حضرت مریم تقسیم کرد.
وی به زیارت پیاده در غرب کاتولیک اشاره کرد و گفت: اگر چه امروز با پیشرفت وسایل حمل و نقل از میزان سختیها و مشکلات سفرها کاسته شده است اما هنوز زیارتگاههای وجود دارند که برای داشتن یک زیارت اصیل و داشتن تجربه ناب زیارت، باید با پای پیاده به آنجا رفت که از جمله آن می توان به زیارتگاه سانتیاگو در اسپانیا اشاره کرد.
چناری به تعریف زیارت از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: زیارت برقرار کردن ارتباط قلبی با حجت خدا و قراردادن خویشتن خویش در حوزه روحانیت و فیض بخشی امام است؛ اگر چه با حضور زائر در حرم امام زیارت محقق میشود اما حقیقت زیارت زمانی تحقق مییابد که معرفت و شناخت نسبت به امام داشته باشیم.