نویسنده:   محمدحسین ولی پور     تاریخ نگارش:   1399/04/15     ساعت:   13:13:08
بازدید:   476
 
 
با مشارکت نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در قم؛ «جایگاه امام رضا(ع) در مذاهب اسلامی» بررسی شد

با مشارکت نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در قم،«جایگاه امام رضا(ع) در مذاهب اسلامی» بررسی شد.به گزارش اداره روابط عمومی و بین الملل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی...


دوازدهمین نشست علمی «حدیث کرامت» از برنامه‌های «چهارمین جشنواره علمی فرهنگی سیره امام رضا علیه‌السلام آموزه‌ها و کارکردها» ویژه دهه کرامت، با مشارکت و همکاری مرکز آموزش‌های آزاد جامعه المصطفی عالمیه (ص) برگزار شد.
عنوان این وبینار علمی«جایگاه امام رضا علیه‌السلام در مذاهب اسلامی» بود که در مرکز آموزش های آزاد جامعه المصطفی العالمیه(ص) و با مشارکت این نهاد با حضور حجت الاسلام عبدالکریم پاز از آرژانتین، دکتر هاشم کوناتی از ساحل عاج و استاد نصیب الله عمراُف از تاجیکستان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجت الاسلام عبدالکریم پاز مجری این نشست خود را معرفی کرد و گفت: من از مسیحیت به تشیع تشرف یافتم و هم اکنون امام جماعت مرکز شیعیان در پایتخت آرژانتین و نماینده طلاب آمریکای جنوبی هستم.
در ادامه نشست، نصیب الله عمراُف از کشور تاجیکستان که استاد اهل سنت جامعه المصطفی در استان گلستان و مدیر فقه مجتمع المصطفی در استان گلستان برای اهل سنت است و مدتی در الازهر بوده و در قم تحصیل کرده به سخنرانی پرداخت. وی گفت: مزد رسالت پیامبر(ص) نزد خداوند است که همانا محبت و مودت ذی القربی تعیین شده است و مفسران به تفصیل آن را بحث کرده اند.
وی ادامه داد: امام قرطبی در تفسیر آیه مودت می گوید این آیه یقینا درباره خاندان پیامبر(ص) نازل شده  است و نقل می کند وقتی آیه 23 شوری نازل شد اصحاب از رسول خدا(ص) سوال کردند که به چه کسانی باید مودت داشته باشیم. پیامبر(ص) در پاسخ فرمود همانا علی(ع) و فاطمه(س) و دو پسر آنان مراد آیه است.
این استاد المصطفی ادامه داد: قرطبی می گوید علی(ع) نزد پیامبر(ص) آمد و گفت برخی از مردم نسبت به من دشمنی می ورزند پیامبر(ص) فرمود آیا خشنود نیستی جزو چهار نفری باشی که با من وارد بهشت می شوند و جنت و بهشت برای کسانی که با خاندان من دشمنی کنند نمی رسد.
عمراُف گفت: این مودت و محبت خواسته خود پیامبر(ص) است که مزد رسالتش واقع شود. اهل بیت را خود پیامبر معرفی فرموده است. در میان اهل سنت امام رضا(ع) به بزرگی و احترام یاد می شود. این امام نزد شیعیان واجب الطاعه هستند و از نظر بزرگان اهل سنت به عنوان انسان کامل، صادق و یک انسان الهی است که به لقب عالم آل محمد(ص) مشهور شده شناخته می شود.
وی ادامه داد: در رجال و طبقات اهل سنت مطالب بسیار فراوانی در باره امام رضا(ع) وارد شده است و علمای بزرگ اهل سنت بر بزرگی و جایگاه ممتاز آن امام اعتراف دارند.
استاد جامعه المصطفی بیان کرد: حدیث سلسله الذهب امام رضا(ع) در جوامع حدیثی ما نیز آمده است که حدیث بسیار مهمی از آن حضرت است. این روایت و سند آن بسیار بابرکت است. امام رضا(ع) در بین اهل سنت بعنوان امام راوی حدیث از پیامبر نقل شده است و امام ترمذی و ابوداود و... به منزلت علمی ایشان اعتراف دارند.
وی گفت: اهل سنت از گذشته تا کنون مزار آن بزرگوار را زیارتگاه خود قرار داده اند و ما هروقت مشرف می شویم گروه های بزرگ اهل سنت را می بینیم که به زیارت ایشان آمده اند. ترکمن ها که حنفی هستند به ایشان قزل امام یا آق امام می گویند که به عنوان امامی است که گنبد مزارش طلاست و از قدیم تا امروز ارادت خاصی دارند که این نیز چیزی جز اراده خدا نیست که محبت این امام بزرگوار را در دل انسانها قرار داده است.
هاشم کوناتی از ساحل عاج که سالها در ایران حضور داشته و دکتری علوم قرآنی دارد و مدرس در جامعه المصطفی است گفت: نماز بارانی که امام رضا(ع) خواند و دعا برای بیماری که نمی توانست صحبت کند بیانگر علم و قداست و تقوای ایشان است.
وی ادامه داد: ابن حجر عسقلانی می گوید امام رضا(ع) از اهل علم بود و شرافت نسب داشت و از بزرگان علم و دارای مناقب زیاد است. فخر رازی امام رضا(ع) را از اکابر علمای اهل بیت می داند.
کوناتی بیان داشت: باید بدانیم که چرا علمای اهل سنت شیفته امام رضا(ع) شدند؟ چون ایشان عینیت رفتار پیامبر(ص) را در رفتار امام رضا(ع) دیدند.