نویسنده:   محمدحسین ولی پور     تاریخ نگارش:   1399/03/10     ساعت:   17:50:56
بازدید:   520
 
 
نخستین جلسه دفاعیه طرح پژوهشی «تبیین وجوه اجتماعی مقاصد تربیتی قرآن کریم» در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد

نخستین جلسه دفاعیه طرح پژوهشی«تبیین وجوه اجتماعی مقاصد تربیتی قرآن کریم با تاکید بر اندیشه‌های امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی» به همت گروه تربیت واخلاق اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.به گزارش اداره روابط عمومی و بین الملل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی...


علی عبدالله‌زاده پژوهشگر گروه تربیت و اخلاق اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ابتدای این جلسه که امروز در تالار شیخ طوسی بنیاد برگزار شد، به ارائه طرح کلان پژوهشی بامحوریت «تبیین وجوه اجتماعی مقاصد تربیتی قرآن کریم با تاکید بر اندیشه‌های امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی» پرداخت .
وی گفت: در بررسی صورت گرفته در این تحقیق از دیدگاه امام خمینی(ره) و علامه طباطبائی(ره) جامعه تاثیر بسیار مهمی بر روی فرد دارد و به این معنی دارای اصالت است.
عبدالله‌زاده تصریح کرد: از دیدگاه این دو بزرگوار، اسلام برای جامعه و حکومت برنامه دارد و کوچترین اخلال در نظام سیاسی و اجتماعی اسلام سبب انحراف در مسیر عبودیت و سلب سعادت افراد حاضر در آن جامعه خواهد شد.
این پژوهشگر ادامه داد: در همین راستا این دو اندیشمند نسبت سیاست و ریاست به جامعه و اسلام را نسبت سر به بدن دانسته‌اند؛ به این ترتیب اگر چه اسلام برای فرد، جامعه و حکومت دستورات لازم را ارائه داده است اما مقصد خود را بر روی اجتماع و حکومت قرار داده است تا جایی‌که امام خمینی(ره) حقیقت اسلام را همان حکومت دانسته‌اند.
عبدالله‌زاده همچنین خاطر نشان کرد: رسیدن به خداوند مقصد تربیتی قرآن کریم است که «فطرت» محور پیشرو آن است. فطرت در حوزه بینش با محوریت «تعلیم»، در حوزه انگیزش با محوریت «حب خدا» و در حوزه رفتار با محوریت «تقوا و ایمان» تبلور می‌یابد. بنابراین هر عمل تربیتی لازم است ناظر به رشد تقوا و ایمان باشد.
وی با بیان اینکه تقوا «حفظ نفس از مخالفت اوامر و نواهى حق و متابعت رضاى او» است و اساس وپایه ایمان را شکل می‌دهد، گفت: تقوا حالتی است که در هر مقامی مخصوص به آن وجود دارد و انسان را حفظ می‌کند و ایمان زمینه عمل به مضمون و محتوای خود که همان دین الهی است را فراهم می‌آورد.
این پژوهشگر حوزه اخلاق تصریح کرد: مقاصد تربیتی اجتماعی قرآن کریم مبتنی بر اقامه دین در زندگی اجتماعی انسان است و دین سنتی اجتماعی است که انسان در حیات جمعی خود در دنیا بر اساس آن سیر می‌کند که می‌توان آن را معادل «سبک زندگی» دانست.

مهم ترین احکام اسلام بر اساس جامعه استوار است
 وی به الزامات اجتماعی تقوا و ایمان اظهار کرد: اسلام، مهم‏ترين احكام، دستورات و قانون گذارى‏هاى خود، مانند حج، نماز، جهاد، انفاق و بالاخره تقواى دينى را براساس جامعه استوار كرده است.
عبدالله زاده ادامه داد: حوزه جامعه را می‌توان به دو عرصه سیاسی و اجتماعی تقسیم کرد که سبک زندگی دینی مبتنی بر تربیت دینی در عرصه سیاسی دارای الزاماتی است و مهمترین آنها عبادت «الله» در عرصه سیاست و تبعیت واطاعت از ولایت الهی است.
وی عدالت را اصل اساسی در سبک زندگی دینی دانست وخاطر نشان کرد: بر این پایه اخوت ایمانی نقطه ابتدایی سبک زندگی دینی در حوزه اجتماعی است؛ بنابراین چنگ زدن همگان به ریسمان الهی که پایه حفظ وحدت و انسجام اجتماعی است تحقق می‌یابد.
پژوهشگر گروه تربیت و اخلاق اسلامی بنیاد گفت: دوستی، محبت، نرمخویی، فروتنی و تواضع لازمه سبک زندگی دینی است و توصیه همدیگر به صبر و امر به معروف و نهی از منکر ضرورت حفظ سنت اجتماعی اسلامی خواهد بود. همچنین سبک زندگی دینی با توجه به اموری مانند زکات، انفاق و صدقات به رفع نیازها در حوزه مالی می‌پردازد.
گفتنی است: حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین الهی‌زاده استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عنوان استاد راهنما و حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا صدیق اورعی عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از اساتید داور این جلسه دفاعیه بودند که مطالبی را ارائه کردند و تایید نهایی این طرح توسط داود حسین‌پور صباغ مدیر گروه تربیت واخلاق اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اعلام شد.