به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالهی نژاد در نشست علمی مشترک «بررسی رویت هلال و نقش آن در حج» که با همکاری دفتر پژوهشکده حج و زیارت خراسان رضوی و بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان در این بنیاد برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مسائل حساس و مورد اهمیت جامعه اسلامی رویت هلال ماه است. متاسفانه در برخی از مناطق برای آغاز ماه مبارک رمضان و روز عید فطر اختلافاتی وجود دارد.
وی با اشاره به آیهای از قرآن مجید ابراز کرد: هر مکلفی که ماه رمضان را درک کند، باید روزه بگیرد، اما علامت و نشانه درک ماه رمضان و سایر ماهها منوط به هلال آن ماه هست. هلال خروج ماه نو از محاق است. همین که باریکه ماه از محاق و تحت الشعاع خورشید خارج شود، اسمش هلال است. بعد از این اسمش قمر و بدر و .... بوده تا مجددا به حالت محاق قرار بگیرد.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در روایات و فقه برای اثبات بر هلال طرقی ذکر شده است. رویت هلال در ماه رمضان یا هر ماهی منوط به راههای وثوق یقین یا از طریق شرعی است. منشا افطار نیز همین رویت هلال است.
وی خاطرنشان کرد: راههایی برای حصول رویت هلال رمضان و شوال ذکر شده است. رویت خود هلال، تواتر، از طرق علمی، گذشت سی روز از ماه، بینه شرعی و حکم حاکم از جمله آن است.
عبدالهی نژاد ادامه داد: درک ماه رمضان منوط به این است که هلال این ماه مبارک رویت شود. از این رو برای رویت هلال اموری ذکر شده است. اگر رویت هلال از اسباب علم حاصل و احراز شد، وجوب صوم امری قطعی است. لازم نیست که خود مکلف ببیند. اگر اسباب علم رویت هلال حاصل شود، کافی است. صرف اینکه این خروج باریکه ماه از محاق ثابت شد کفایت میکند و معلوم است که باید به نحو مطلق احراز شود.
مدیر گروه فقه پژوهشکده حج و زیارت نیز در ادامه این نشست گفت: ما در رویت هلال ماه با دو حکم تکوینی و وضعی مواجهیم و این سوال همواره مطرح می شود که آیا تبعیت واجب است یا خیر؟ حضرت امام(ره) در این مورد میفرمایند: برای جلب محبت دلها و وحدت کلمه، همراهی و مطابقت حتی در موضوعات واجب است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالهی نژاد به روایتی از امام صادق(ع) و اهمیت رویت هلال در حج، اشاره و تصریح کرد: این امام بزرگوار، در حج و هنگام قربانی کردن سند مردم را حجت دانستند. عدهای از ایشان سوال کردند ما از کجا بفهمیم که عید قربان است. امام صادق(ع) فرمودند: ببینید در مکه عموم مردم چه موقع قربانی میکنند، شما هم همین کار را انجام دهید.
وی بیان کرد: عمل در حکم وضعی، موضوعی سوری نیست بلکه واقعی ثانوی است. در بحث حکم وضعی، چند نظریه وجود دارد. یکی از آنها صحت است. برخی معتقدند عملی که از طرف حاکم عربستان، طبق هلال رویت، ثابت و اعلام شده صحیح است. اما برخی این را قبول ندارند.