نویسنده:   سیدجلال ربانی     تاریخ نگارش:   1396/03/27     ساعت:   09:54:36
بازدید:   904
 
 
سوره مبارکه «قدر» بهترین تعریف برای شب قدر است

سوره مبارکه «قدر» نزول قرآن در شب قدر را بیان می‌کند و بهترین تعریف برای این شب‌های مبارک است.


به گزارش آستان نیوز،حجت الاسلام والمسلمین حسن پور، در سلسله جلسات سخنرانی و تفسیر سوره‌های قرآن کریم که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به موضوع لیالی متبرک و ارزشمند قدر و شهادت حضرت علی(ع) پرداخت و عنوان کرد: این سوره نزول قرآن در شب قدر را بیان می‌کند و آن شب را تعظیم کرده و از هزار ماه بالاتر می‌داند. زیرا در آن شب ملائکه و روح نازل می‌شوند.
وی به بیان دلایل نامگذاری این شب ها به نام قدر پرداخت و تصریح کرد: شب های قدر به این دلیل به این نام نامگذاری شده است که سرنوشت انسان‌ها و مقدرات آنان در طول سال در این شب ها تعیین می‌شود.
حسن پور ادامه داد: این شب‌ها دارای قدر و منزلت والا و کرامت‌مندی فراوانی است و مقام و مرتبه‌ای زیادی دارد. اگر کسی این شب‌ها را با اعمال و وظایف آدابی که دارد، احیا بدارد دارای منزلت ارزشمندی است.
وی با بیان اینکه، به یقین شب قدر یکی از شبهای ماه مبارک رمضان است، افزود: بنا بر تمام روایات مختلفی که از ائمه اهل بیت(ع) وارد شده و در آن اتفاق دارند این است که، شب قدر تا روز قیامت باقی است، همه ساله تکرار می‌شود و نیز لیلة القدر شبی از شبهای رمضان و نیز یکی از سه شب نوزده و بیست و یک و بیست و سه است.
پژوهشگر گروه قرآن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، اضافه کرد: منظور خدای تعالی از اینکه فرمود «شب قدر بهتر است از هزار شب» است، عمل صالح همانند نماز و زکات و انواع خیرات است که این اعمال حسنه در شب قدر بهتر از همان اعمال در سایر ماه‌های سال است.
وی به حدیثی از پیامبر بزرگ اسلام(ص) در خصوص اهمیت این شبها، اشاره و اظهار کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: شب قدر موهبتی است که از جانب خداوند بر امت من هدیه داده شده است و تا قیامت ادامه دارد. ولایت حضرت علی(ع) و اهل بیت(ع) در شب قدر معین و امضا شده است.
حسن پوردر ادامه گفت: امام صادق(ع) فرمودند: تقدیر در نوزدهم، ابرام در شب بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.
وی افزود: همانگونه که مقام حضرت زهرا(س) برای انسان‌های معمولی ناشناخته است، فضیلت شب قدر هم به همین گونه است. خداوند بندگان شایسته و صالحش را ناشناخته گذاشته و غضبش را در گناهان و اجابت را در بین دعاها مخفی کرده تا مردم به همه دعاها روی بیاورند، شب قدر را نیز مخفی کرده تا مردم از تمام شب‌های آن استفاده کنند.