نویسنده:   سیدجلال ربانی     تاریخ نگارش:   1395/03/06     ساعت:   09:51:42
بازدید:   537
 
 
مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت وگوی اختصاصی با آستان نیوز؛ روابط عمومی یعنی قلب تپنده یک سازمان

روابط عمومی در هر سازمان و اداره نقش مهمی در توسعه آن اداره و سازمان دارد...


مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت وگوی اختصاصی با آستان نیوز؛

روابط عمومی یعنی قلب تپنده یک سازمان

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با هدف ترویج و نشر فرهنگ اسلامی با فعالیت های تحقیقی و پژوهشی خود مبادرت به اقدامات فرهنگی در جهت آگاهی بخشی به محققان، دانش پژوهان و مخاطبین کرده است.

 این بنیاد با ایجاد فضایی سالم و استفاده از متدهای روز فرصتی برای همکاری محققان حوزه و دانشگاه و مخاطبین درقالب 16 گروه پژوهشی از جمله : کودک و نوجوان، تاریخ، اسلام، حدیث، قرآن، فقه و اصول، ترجمه عربی، تصحیح متون اسلامی، ترجمه زبان های اروپایی، جغرافیای ممالک اسلامی، کتاب‌شناسی، کلام وفلسفه اسلامی، رجال وتراجم، دایرة المعارف آستان قدس رضوی و خراسان ‏شناسی ایجاد کرده است.
 توسعه فعالیت های پژوهشی و تلاش درجهت تقویت توان علمی و آموزشی موسسات فرهنگی و مراکز آموزش عالی، برگزاری و تشکیل کنگره ها و کنفراس های مختلف علمی، ارتباط علمی با سایر مراکز پژوهشی در داخل و خارج از کشور و... از اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در راستای خدمت رسانی به مخاطبین است که این بخش اعظم و مهم با هماهنگی های اصولی و درست و تبادل و تعامل روابط عمومی این بنیاد با دیگرموسسات، ارگانها و نهادها قابل اجراست.
روابط عمومی هر سازمان مجموعه ای از اقدامات و تلاش‌های حساب شده ای را در دستور کار دارد که برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه هایی که با آن در ارتباطند، به کار گرفته می شود. با حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص رسانه، روابط عمومی و رویکردهای تازه این بنیاد به گفت‌وگو نشستیم.

• در ابتدا درباره نقش روابط عمومی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در توسعه سازمانی بگویید.
- روابط عمومی در هر سازمان و اداره نقش مهمی در توسعه آن اداره و سازمان دارد. هم در بعد معرفی برنامه های آن اداره و سازمان به جامعه بیرونی وجامعه هدف و هم در بسترسازی برای تاثیرگذاری در نقش آفرینی آن اداره در بخش بیرونی و معطوف کردن و جذب نگاه ها و توجهات بیرونی به آن سازمان. به قول معروف روابط عمومی یعنی قلب تپنده یک سازمان. در بنیاد پژوهش های اسلامی نیز باید همین رسالت تعریف شود که بنظر من شایسته است دراین رابطه تلاش مضاعف و بیشتری انجام شود تا بتوانیم این نقش را هرچه بهتر به انجام برسانیم.

•  روابط عمومی چگونه می‌تواند با برقراری ارتباط درون سازمانی و برون سازمانی نقش خود را به خوبی ایفا کند؟
- یکی از راهکارهای این قضیه این است که می توان مناسبت های فرهنگی و مذهبی را با جهت گیری هایی که در آن سازمان و اداره تعقیب می شود منعکس کرد. به طور مثال در بنیاد پژوهش‌های اسلامی که اهداف با رویکرد پژوهشی انجام می شود برای تقویت هرچه بهتر این مسئله در بازخورد بیرونی آن در مناسبت های مختلفی چون نیمه شعبان، دهه کرامت، ایام الله دهه فجر و... روابط عمومی بنیاد با تکیه و توجه به این مسئله برنامه هایی تدوین و اجرا کند و این ایام مبارک را با رویکرد فرهنگی و پژوهشی جشن بگیرد. دوم اینکه از دیگر مسئولیت های کلیدی و مهم روابط عمومی بنیاد پژوهش‌ها معرفی آثار به طیف مخاطبین است که می تواند با برقراری ارتباط با رسانه ها و تبلیغات از طریق نشست خبری و برنامه های فرهنگی این محصولات و آثار را ارائه و معرفی کند تا با تبلیغات مناسب و درخور، جامعه هدف با کتب و آثار تدوین شده این سازمان آشنا شوند. به زبان ساده یک روابط عمومی خوب باید درحوزه خود بسیار فعال عمل کند. 

• باتوجه به اینکه بنیاد پژوهش های اسلامی یک موسسه فرهنگی است، شما به عنوان مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی مولفه های یک روابط عمومی شاخص در حوزه فرهنگی را در چه می دانید؟
- روابط عمومی و یا هر واحد دیگری از یک اداره، یک جایگاه حقوقی و یک جایگاه حقیقی دارد. جایگاه حقیقی یعنی اشخاصی که در آن بخش مشغول به کار هستند. روابط عمومی به عنوان واحدی است که از جایگاه حقیقی باید هم توسط نیروهای داخلی و هم در خارج از آن با جامعه مخاطب ارتباط برقرار کند. در بعد حقیقی مسئله باید افرادی آشنا و آگاه و عالم به امور مجموعه باشند و هم روحیه ای فعال و با نشاط داشته باشند. این‌ها مشخصات یک روابط عمومی شاخص و فعال است که بتواند در بسترهای مختلف و با اشخاص گوناگون به راحتی به مقصود خود که همانا شناساندن اداره یا سازمان مربوطه به مخاطبان جامعه است، دست یابد. 

• در خصوص رویکردهای جدید آستان قدس رضوی در حوزه ارتباطات دیدگاهتان را بفرمایید؟
- من معتقدم با توجه به رسالتی که مجموعه آستان قدس رضوی دارد، شایسته است تلاش بیشتری در راستای معرفی و شناسایی خدمات علمی، فرهنگی، هنری و... از طرق مختلف ارتباطی توسط روابط عمومی ها صورت بگیرد. زیرا به دلیل گستره وسیع فعالیت های آستان قدس رضوی در زمینه های مختلف شاید بسیاری از افراد جامعه هنوز از حجم این برنامه ها به طور مفصل اطلاع نداشته باشند و این می تواند زمینه ساز همکاری و تعامل بیشتر آستان قدس رضوی با مخاطبان خود باشد. به طور مثال روابط عمومی می تواند با جذب مشارکت مردم در زمینه های مختلف یا معطوف کردن نگاه خیرین به مسئله وقف و ترویج آن، در هر چه فعال تر شدن و شناساندن خدمات آستان قدس رضوی به جامعه بکوشد. 

• شما در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری در حکم هفت بندی‌شان به تولیت آستان قدس رضوی چه برنامه هایی دارید؟
- ما در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی بر مبنای دستور و حکم هفت بندی رهبری به تولیت معزز آستان قدس رضوی تلاش داریم تا آنچه را که از یک مرکز پژوهشی و علمی انتظار می رود به انجام رسانده و بتوانیم به سهم خود در تببین نظری و عملی این منشور تاثیرگذار باشیم. در همین خصوص با هماهنگی هایی که انجام شده یک سری نشست‌های تخصصی در بنیاد پژوهش‌ها با استفاده از نیروهای پژوهشگر بنیاد و صاحب نظران و اندیشمندان در زمینه ها و بحث های مختلف چون تببین مفاهیم خادم و مخدوم و زیارت و محرومین و... برگزار شده است.

تهیه و تنظیم: راحله ندافی مقدم

1395/3/5 چهارشنبه