جناب امامی راد لطفاً در ابتدا بفرمایید در دوران تحصیلتان از محضر چه اساتیدی بهره بردهاید؟
از سال 74 وارد حوزه علمیه شهرستان بناب شدم و تا سال 79 مشغول تحصیل دروس حوزوی در آن حوزه علمیه بودم. سال 80 وارد حوزه علمیه قم شده و همزمان مشغول به تحصیل در حوزه علوم تربیتی شدم. از سال 86 نیز از محضر آیتالله اعرافی استاد حوزه علمیه بهرهمند شدم؛ کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی را در سال 89 و دکترای فقه تربیتی را در سال 1396 به اتمام رساندم.
از چه زمانی با بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی آشنا شدید و تصمیم گرفتید در این مرکز به فعالیت مشغول شوید؟
بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، برای جذب هیئتعلمی در شهریورماه سال 97 فراخوانی منتشر کرد، بنده نیز در این فراخوان شرکت کردم و اسفندماه پذیرش شدم. احساس کردم این مرکز علمی- پژوهشی مکان بسیار خوبی برای فعالیت در حوزه علوم انسانی- اسلامی است؛ ازاینرو، این مرکز را برای فعالیتهای پژوهشی خود انتخاب کردم.
بنیاد پژوهشهای اسلامی وابسته به آستان قدس رضوی و منتسب به حضرت رضا (ع) است؛ این انتساب چه میزان در انتخاب این مرکز برای فعالیتهایتان مؤثر بود؟
یکی از دلایل حضور بنده در شهر مقدس مشهد، عنایت و الطاف ویژه امام رضا (ع) است. وجود امام رضا (ع) علاوه بر بعد معنوی، در گسترش علوم انسانی- اسلامی نقش بسیار مؤثری در کل عالم دارد. پژوهشهای علوم انسانی –اسلامی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بنده شک ندارم که اگر امام رضا (ع) امام عصر بودند، توجه ویژهای به این مباحث داشتند.
در طول چندین سال، فعالیت پژوهشی مقالات و پژوهشهای فراوانی به جامعه علمی عرضه داشتهاید؛ اصلیترین مقالات و پژوهشهای شما در چه حوزهای است؟
در خصوص مبانی اسلامی تربیت جنسی، سخن زیاد گفته و روایات و احادیث فراوانی، در این خصوص وجود دارد که این نشانگر اهمیت بسیار بالای این موضوع است؛ ازاینرو بنده نیز حوزه تخصصی مطالعاتی خود را علوم تربیتی با تأکید بر تربیت جنسی برگزیدم و در این خصوص پژوهشها و مقالاتی ارائه کردهام.
از نگاه شما تفاوت تربیت جنسی میان آموزههای اسلامی و غیر اسلامی در چیست؟
یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر مطرح شد، آموزش جنسی و سند 2030 بود؛ این سند موافقان و مخالفان زیادی داشت؛ اما اگر با این سند مخالف هستیم باید جایگزینی برای آن داشته باشیم؛ خوشبختانه در اسلام محتوای آموزش و تربیت جنسی وجود دارد؛ از همین رو ما باید پژوهشهای خود را با محوریت محتوا و مراحل آموزش جنسی در اسلام انجام دهیم؛ یکی از موضوعات مهم تربیتی که در همۀ دورههای سنی به آن نیاز است، بحث تربیت جنسی است. توجه والدین به تربیت این غریزه در ایام کودکی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما باید آموزههای جنسی را در بخشهای مختلف پیشگیرانه و بهداشتی به فرزندان ارائه دهیم.
پرداختن به مؤلفههای تربیتی جنسی چه میزان اهمیت دارد؟
تربیت، ساحتهای مختلفی همچون عبادی، سیاسی، فرهنگی، جنسی، جسمی و... دارد؛ اینکه الزاماً تربیت جنسی مهم است نادرست است؛ اسلام تمام ابعاد را در نظر گرفته است و وقتی به یکی از ابعاد توجه نشود، در سایر ابعاد نیز اخلال ایجاد میشود؛ ازاینرو، باید تمام ابعاد تربیت را مهم دانست؛ اما تربیت جنسی یکی از مسائل مهم امروز جامعه ماست و در اسلام مؤلفههای تأثیرگذاری در آموزههای تربیت جنسی وجود دارد که بیشتر باید به آن پرداخته شود.
همانطور که میدانید شبکهسازی پژوهشگران امر بسیار مهمی است، آیا زمینه همکاری با سایر پژوهشگران در مکاتب مختلف وجود دارد یا خیر؟
درعینحال که محوریت اسلام مدنظر است؛ اما ما قطعاً از منابع سایر مکاتب نیز استفاده میکنیم؛ برخی از یافتههای پژوهشی و نظریههای غربیان قابلاستفاده است و تعارضی با دین اسلام ندارد، ازآنجاییکه دین مبین اسلام نیز به تجربه اهمیت میدهد، ما نیز باید از نظریات و پژوهشهای غربیان بهره ببریم؛ ازاینرو، یکی از برنامههای آتی ما تبادل دیدگاهها در این خصوص است.