علی عبدالله زاده در ارتباط با مفهوم شناسی علوم انسانی گفت: این علم به مجموعه علومی گفته میشود که به روشهای مختلف نقلی، عقلی و شهودی به بررسی انسان به عنوان فرد و عنصر جامعه پرداخته و مبانی انسانشناختی علوم انسانی نیز به بررسی موضوع علوم انسانی که همان انسان است در ابعاد مختلف می پردازد.
این پژوهشگر با بیان اینکه اولین محور این است که ما ادعیه را یک ظرفیت خاص میبینیم، خاطر نشان کرد: در مکتب شیعه عنصری به عنوان دعا داریم که این عنصر دارای ظرفیت خاصی است؛ این ظرفیت در سایر مکاتب وجود ندارد. ادعیه بهتر از سایر متون دینی ما همچون فقه، کلام، عقاید و مباحث اخلاقی میتواند برای ما ظرفیتساز باشد.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم سایر ادیان را دعوت به تشیع کنیم این ادعیه است که به ما کمکرسانی میکند، گفت: ظرفیت معرفتی مخاطب نیز ظرفیت خاص است، ادعیه اهل بیت(علیه السلام)کلام آنان است و نقل به معنا در آن کمتر دیده می شود.
عبدالله زاده افزود: مخاطب ادعیه خداوند متعال است و جهت صدور ندارد از این رو معارف در بالاترین سطح خودش مطرح میشود حال آنکه قرآن مجید معارف را در سطح آورده و تا حد عموم مردم مطرح کرده است. در ادعیه این سیر از بالا به پایین آورده است و معارف را صعود میدهد و بین تفسیر قرآن و ادعیه ارتباط خاصی وجود دارد.
وی با اشاره به علوم انسانشناسی غربی و نبود ادعیه در این علوم، اظهار کرد: علوم انسانشناسی غربی با ادعیه غریبه هستند، انسان در این علوم در مفاهیم مختلف با اندیشههای فارغ از نگاه متعالی بحث میشود؛ مقصد علوم انسانی غربی کلماتی مثل آزادی و عدالت را مطرحی میکنند و فارغ از نگاه وحیانی و دینی است.
این پژوهشگر ادامه داد: در علوم انسانی کنونی مشکلی اساسی ما گسیختگی این علوم است و جهت دهی علوم از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد.
در ادامه کرسی ترویجی ظرفیت ادعیه اهل بیت(علیه السلام) در مبانی انسان شناختی، حاضرین در جلسه، به نقد و ارزیابی دیدگاه های پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی پرداختند و از این رهگذر، به غنای محتوایی این طرح پژوهشی کمک شایانی شد.