دکتر جمیله علمالهدی در همایش علمی- تخصصی «تربیت اخلاقی کودک در سیره امام علی(ع) و حضرت مسیح(ع)» که با حضور کاردینال پروفسور میشل دوبست و آیتالله محمد هادی عبدخدایی عضو مجلس خبرگان رهبری در سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: حضرت عیسی مسیح(ع) به لحاظ زمانی، به عنوان سلف امیرالمومنین(ع) تلقی میشوند و اندیشههای حضرت علی(ع) تفسیری است در آنچه انبیاء سلف بیان میکنند.
وی اظهار کرد: دوران کودکی حضرت عیسی(ع) و امام علی(ع) از شگفتیهای روزگار است و شرح حال زندگی آنان ابعاد شگفتانگیزی دارد؛ امام علی(ع) اولین کسی است که اسلام را از دوران کودکی تشخیص میدهد و به مقام ولایت می رسند و حضرت عیسی مسیح (ع)نیز از لحظه تولد به نبوت میرسند.
علمالهدی ادامه داد: هیچگاه اطراف ضریح خلوت نمیشود و هر لحظه و ساعتی از شبانهروز که به زیارت امام رضا(ع) مشرف شویم با ازدحام جمعیت مواجه میشویم. چنین چیزی در هیچ کجای دنیا مشاهده نمیشود و آنچه میبینیم جذبه و محبت اولیاء خدا است و مربوط به یازده فرزند امیرالمومنین(ع) میشود.
وی خاطر نشان کرد: آثار و ادبیات فراوانی در حوزه عشق و محبت وجود دارد ولی اغلب این آثار عشق را فعل انسان تلقی میکنند و فقط کسی که با این مکتب آشناست میداند که عشق، فعل انسانی نیست بلکه نعمت الهی است. اگر لحظهای از ارتباط با معصوم قطع شود تبدیل به ربات میشویم.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: تربیت مبتنی بر محبت در حکمت اسلامی به عقل فعال و جذبه و کششی که از عالم ربانی نازل شده تلقی میشود و در تفسیر اصول کافی نیز به حجت تفسیر میشود؛ حجت هر عصری چنین قدرتی دارد و در ادبیات فارسی نیز مولانا تاکید بر عقل کل میکند و آن را معادل عشق کل میداند.
وی به رویارویی عقلانیت اسلامی و دینی در مقابل عقلانیت مدرن اشاره کرد و گفت: عقلانیت مدرن همان چیزی است که مولانا به عنوان عقل معاش از آن یاد میکند، اما عقلانیت اسلامی مخصوص انسانها نیست بلکه آفتابی است که ذره ای از آن در وجود انسان است.
ایشان با بیان اینکه تربیت اسلامی در مقابل تربیت سکولار تمرکزش بر عقلانیت است که از دو منظر گشوده و فروبسته تفسیر میشود، گفت: عقلانیت اسلامی گشوده و تحت تاثیر عقلانیت فوقانی، کیهانی و فرابشری، راه خود را پیدا میکند؛ در آیات و روایات تاکید زیادی بر تعقل میشود که پیوندی بین عقل انسان و عقل ماورایی است، این پیوند در مفهوم ولایت تجلی مییابد.
وی در ادامه به تربیت مبتنی بر صبر اشاره کرد و گفت: اسلام در تربیت اجتماعی تاکید بسیار فراوانی بر صبر دارد و در قرآن مجید و همچنین در نامه 31 حضرت علی(ع) هم به «تصبر فی الحق» تاکید میشود و آن را به تفقه در دین مسبوق می داند.
دکتر علمالهدی بیان کرد: ما در تعلیم و تربیت به مشکل جدی برخورد میکنیم؛ تربیت مدرن اطاعت از قانون و همراهی اجتماعی و جامعهپذیری را اصل قرار میدهد و بر پایه سازش و اطاعت است و در مقابل تفکر پست مدرن بر تفکر انتقادی تاکید دارد در این تفکر، کودکان که شهروندان آینده هستند به حقوق خود آشنا میشوند و به نقد جامعه و نهادهای اجتماعی و سیاسی دعوت میشوند.