همزمان با دهه کرامت رضوی و در خجسته سالروز فرخنده میلاد حضرت ثامنالحجج علیه السلام، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، نشست تخصصی «شیوههای جذب دیگران در سیره عملی امام رضا علیه السلام» را برگزار کرد.
این نشست تخصصی، با حضور حجتالاسلام دکتر مرویان حسینی مدیرعامل بنیاد، حجه السلام والمسلمین الهی خراسانی عضو هیئت بنیاد، حجتالاسلام والمسلمین سید حامد علم الهدی، معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و جمعی از علمای اهل سنت همچون استادان مدارس علوم دینی ایشان، ائمه جمعه اهل تسنن از استانهای هرمزگان، کردستان، کرمانشاه، بوشهر و گلستان و برخی اصحاب قلم در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی برگزار شد.
حجتالاسلام سید حامد علمالهدی معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در این نشست گفت: امسال سومین سالی است که همزمان با ایام دهه کرامت رضوی با همت بنیاد پژوهشهای اسلامی، اهل سنت را از تمام نقاط کشور دور هم جمع میکنیم و با موضوع سیره امام رضا علیه السلام به بحث و گفتوگو مینشینیم؛ این جلسات بحث و گفتوگو، قلبها و دیدگاه را به هم نزدیک میکند.
وی به تفاوت در معنیِ واژه تقریب و اتحاد یا وحدت اشاره و ابراز کرد: تقریب مربوط به حوزه فکر و اندیشه و وحدت و اتحاد مربوط به حوزه عمل میشود که در صورت تحقق تقریب، وحدت به وجود میآید.
حجه السلام علمالهدی ادامه داد: منظور از تقریب مذاهب اتحاد و همدلی است و از آنجاییکه اهل سنت و شیعیان در اصول با هم مشترک هستند میتوانند با هم متحد شوند؛ ما باید در مورد اختلاف نظرها سعه صدر داشته باشیم و همدیگر را تکفیر نکنیم.
حجتالاسلام الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهشهای اسلامی در ادامه این نشست با بیان اینکه سه رویداد در حوزه ادیان و مذاهب وجود دارد که متفکران را با چالش مواجه کرده است، گفت: پدیده پرسشگری، تردید و انکار از موضوعاتی است که متفکران ادیان و مذاهب مختلف با آن مواجه هستند.
وی عنوان کرد: از آنجاییکه نسل جوان ما همواره با تجربههای جدید مواجه هستند، سوالات بی شماری در ذهنشان ایجاد می شود که باید به آنها پاسخ صحیح داده شود؛ پدیده تردید که از مرز پرسش بالاتر است، با نام شبهه و واژههایی از این دست یافت میشود؛ البته همه پرسشها شبهه نیست.
این چهره حوزوی ادامه داد: شک معرفتی و ایمان در حوزهی واحد قابل جمع نیست؛ در حوزه معرفت اگر کسی شک در توحید داشته باشد از جرگه ایمان خارج است. مشکل انکار، عارضه ای جدی است که متاسفانه با روند رو به گسترش آن مواجه هستیم.
وی افزود: سه پدیده پرسشگری، تردید و انکار، واژه «دیگری» را بوجود آورده است. تعامل با دیگری در جامعه باید با همفکری دیگران صورت بگیرد؛ تمام کسانیکه در قلمرو «دیگری» هستند لزوما ملحد و منکر به شمار نمی روند.
حجه الاسلام الهی خراسانی اظهار کرد: اگر راه برای پرسشگری بسته بماند پرسشها در جان فرد تبدیل به تردید، انکار و سپس الحاد میشود.
عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهشهای اسلامی حقطلبی، علم، سنت گفتوگو و انصاف و مدارا را از ویژگی های گفتوگوی های امام رضا علیه السلام با بزرگان دیگر ادیان و مذاهب برشمرد و گفت: هدف ما از گفتوگو نباید به کرسی نشاندن موضع خودمان باشد بلکه هدف شفافیت حق است. سنت گفت و گو به این معناست که فرد مقابل را حقطلب میدانم و او ارزش گفتوگو را دارد