نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1398/03/20     ساعت:   09:00:24
بازدید:   902
 
 
پژوهشگران زیادی در غرب و شرق و ایران پیرامون انقلاب اسلامی و زندگی سیاسی امام خمینی(رحمت الله علیه) مطالعه کرده‌اند.

حجت الاسلام دکتر محمدرضا جواهری گفت: بی‌شک رهبری امام خمینی(رحمت الله علیه) از رهبری کاریزماتیک جداست.


حجت الاسلام دکتر محمدرضا جواهری در نشست تخصصی «سیره علمی و عملی امامین انقلاب» اظهار داشت: غربی‌ها در آثار خویش اصرار دارند امام خمینی(رحمت الله علیه) را رهبر کاریزماتیک و دارای شخصیت کاریزما معرفی نمایند.

وی افزود: بی‌تردید تأثیرات عمیق و گسترده رهبری امام خمینی(رحمت الله علیه) به‌گونه‌ای است که نظریه پردازان و صاحب نظران داخلی و خارجی و پژوهشگران علوم سیاسی و علوم اجتماعی و جامعه شناسان و انقلاب شناسان همه به اظهار نظر دربارۀ علت موفقیت امام خمینی(رحمت الله علیه) و شخصیت ایشان روی آورده‌اند. رایج‌ترین قالب تئوریکی که غربی‌ها همواره برای تبیین رهبری امام و علت تأثیرگذاری عمیق امام خمینی(رحمت الله علیه) بر مردم و تشریح جنس رهبری امام به کار بردند و ادامه دادند و اکنون تأکید و اصرار بر آن دارند رهبری کاریزماتیک ماکس وبر است.

دکتر جواهری تصریح کرد: غربی‌ها با نادر شمردن امکان ظهور رهبری کاریزماتیک در جهان غرب، این رهبری را مختص جوامع عقب مانده جهان سوم دانسته‌اند. آنان با روحیه استکباری و تحقیر رهبران نهضت‌های آزادی بخش با انگ رهبری کاریزماتیک ترور شخصیت کرده و کوبیده‌اند.

وی ادامه داد: دشمنان امام خمینی(رحمت الله علیه) و انقلاب اسلامی عمداً تعبیر رهبری کاریزماتیک را در توصیف امام خمینی(رحمت الله علیه) می‌آورند تا این شخصیت الهی بزرگ را متهم کنند و رهبری مردود و مطرود نشان دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نیکی آرکدی در ریشه‌های انقلاب ایران، و مایک کیمل در کتاب پیامبران نوین و مثل‌های کهن و افسون‌ها و تقالید، و ران وان دورن در کتان افسون کاریزما و انقلاب ماکس وبر در ایران، و چریل بنارد و زالمان خلیل‌زاد در کتاب دنیاگرایی و صنعتی شدن و جمهوری اسلامی، و جان ال اسپوزیتو و جان اُ وال در کتاب جنبش‌های اسلامی معاصر (اسلام و دمکراسی)، و جمیزدفروتر در کتاب جنبش‌های انقلابی، نمونه‌هایی از افرادی‌اند که امام خمینی(رحمت الله علیه) را رهبری کاریزماتیک نامیده‌اند. در داخل ایران نیز حسین بشیره و ناصر هادیان و سعید حجاریان و علی محمد حاضری در همین راه حرکت کرده‌اند و امام خمینی(رحمت الله علیه) را رهبری کاریزماتیک شمرده‌اند.

دکتر جواهری تأکید کرد: بی‌شک رهبری امام خمینی(رحمت الله علیه) از رهبری کاریزماتیک جداست. ویژگی‌های ایشان، سراسر رویاروی رهبری کاریزماتیک ماکس وبر است. صفات ناروای منفی رهبری کاریزماتیک در شخصیت جامع امام خمینی(رحمت الله علیه) وجود ندارد؛ بنابراین به کاربردن عنوان رهبری کاریزماتیک برای آن بزرگوار به هیچ‌وجه درست نیست. زیرا کاریزمای ماکس و بر و طرفدارانش مخالف و متضاد با شخصیت امام خمینی(رحمت الله علیه) است.

وی افزود: او با تواضع و فروتنی بسیار و روابط گرم و صمیمی و خردمندانه با اقشار ضعیف  و مظلومان و توده مردم و با قاطعیت و شجاعت با دیکتاتورها و خائنان و زورگویان برخورد داشت. بسیار ساده‌زیست و قانع و نمونه عالی زاهد حاکم در جهان بشری است. او هیچ‌چیز برای خود نخواست و هیچ سهمی برای خود در انقلاب قائل نشد همه کارها را از لطف خدا و تلاش مردم می‌دانست؛ زندگی اقتصادی او قبل و بعد از انقلاب هیچ فرقی نکرد؛ بعد از انقلاب سال‌ها مستأجر بود و از خانه استیجاری به بیمارستان انتقال یافت و به ملکوت اعلی پیوست.

محمد رضا جواهری، امام خمینی(رحمت الله علیه) را مخالف عوام فریبی و روش‌های ماکیالیستی تهدید و تطمیع و سلطه طلبی و زورگویی و خودمحوری و خونخواهی و سودجویی و هرگوه استفاده از وسیله‌های نامشروع و غیر عقلانی دانست و خاطر نشان کرد: او کریم بود و ضامن کرامت انسانی مردم ایران شد. بزرگ‌ترین امتیاز بی‌نظیر او در میان رهبران جهان دعوت به توحید و معنویت و دین‌گرایی و توکل و تعهّد و نماز و تهجد و سحرخیزی و انس با کتاب آسمانی قرآن و دعا و نیایش با خدای سبحان و اعتقاد به امدادهای غیبی و آخرت گرایی و معاد روز قیامت بود.

وی افزود: امام خمینی(رحمت الله علیه) مرجع تقلید و انسان کامل و مصلح بزرگ و دارای تفکر جهانی بود. او با همه رهبران انقلاب‌های جهان تفاوت اساسی داشت و از همه برتر بود. ژان ژاک روسو و روبسپیر در انقلاب فرانسه، و مارکس و انگلس ولنین و استالین در انقلاب شوروی، و مائو در انقلاب چین، و فیدل کاسترو در انقلاب کوبا، و دانیل اورتگا در انقلاب نیکاراگوئه همه بی‌دین بوده‌اند. همه این انقلاب‌های جهان فقط اهداف دنیوی و مادی و این جهانی داشته‌اند و در جهت ضد دین و مخالفت با مذهب حرکت کرده‌اند و گرایش‌های لائیک و سکولار آن‌ها به انحراف کشانده و تک ساحتی و یک بعدی شده‌اند. انقلاب امام خمینی تنها انقلاب دینی و مذهبی در تاریخ معاصر جهان در قرن بیستم و بیست و یکم است. دین اسلام امتیازات فقاهت و عدالت و صلاحیت و کفایت را برای رهبر سیاسی اجتماعی لازم می‌داند.

حجت الاسلام دکتر محمدرضا جواهری با اشاره به اینکه مردم با آگاهی و شناخت و معرفت و آزادانه امام خمینی(رحمت الله علیه) را انتخاب نموده‌اند، تصریح کرد: او بدون گرایش‌های نژادی و قومی و حزبی و طبقاتی در جایگاه رهبر جهانی قرار گرفت. او نگرش جامع‌گرایانه به اسلام داشت و به «جامعیت و کمال» و «جاودانگی» و «جهانی بودن» اسلام ایمان داشت. فقیه و اصولی بزرگ و حکیم و فیلسوف مسلمان و متکلم و محدّث و مفسّر و عارف و عالم اخلاقی بزرگ با تخصص‌های متعدد بود. او در قانون‌گرایی در میان رهبران انقلاب‌های جهان بی‌نظیر است. چون مؤلفه تکلیف‌گرایی بر اندیشه و گفتار و رفتار او در همه مراحل زندگی و ادوار مبارزه حاکمیت داشت و فقط به قانون و حکم خدا توجّه داشت و همواره قانونی الهی و وظیفه تکلیف شرعی را اجرا می‌کرد. او متخصص بزرگ جهان اسلام است که همگان را به دانش‌های اسلامی و مسلمین را به تخصص‌های لازم برای خدمت در جامعه اسلامی فرا خواند.

جواهری گفت: امام دارای اندیشه اسلامی اقتصادی و حامی بزرگ محرومان و پابرهنگان و مستضعفان است. او عزّت و کرامت مردم ایران و مسلمانان جهان را احیاء و حفظ کرد او اهل خود انتقادی و انتقادپذیر بود و همگان را به نظارت بر حاکمان و نقد حاکمان و امر به معروف و نهی از منکر مدیران و کارگزاران دعوت نمود. او اهل مشورت و شورا و مخالف سرسخت استبداد دیکتاتوری بود و با استبداد داخلی و استکبار جهانی و استعمار خارجی مبارزه کرد و رژیم سلطنتی دوهزار و پانصد ساله مستبد و دیکتاتور و ظالم را به زباله‌دان تاریخ فرستاد.