وحید جلیلی در نشست تخصصی «سیره علمی و عملی امامین انقلاب» با ارائۀ مقالهای با عنوان «جریان هنر انقلاب اسلامی و جایگاه آن در اندیشه های امامین انقلاب» گفت: سی سال از رحلت امام گذشته است و متأسفانه همچنان سرفصلهایی از اندیشه ایشان مغفول و متروک مانده است.
جلیلی با بیان اینکه مقابله با تحجر یکی از شاخصهای اصلی تفکر امام و یکی از مبانی انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: امام در نامهای که در دی 1367 در پاسخ به رئیس وقت مرکز اسناد انقلاب اسلامی مینویسند، میفرمایند که من نگرانم انقلاب اسلامی بعد از من تحریف شود و لازم است در این زمینه کارهای جدی صورت بگیرد ... شما باید نشان دهید که مردم ما در انقلاب بر علیه دو چیز قیام کردند، یکی ظلم و دیگری تحجر.
وی افزود: این تعبیر و تعریفی است که امام خمینی(رحمت الله علیه) از انقلاب اسلامی دارد.
وحید جلیلی، مقولۀ هنر را یکی از بزنگاههایی دانست که ماهیت انقلاب اسلامی در آن به طور همه جانبه ظهور کرده است.
وی تصریح کرد: نگاهی که امام و تفکر انقلاب اسلامی به هنر دارد از یک سو صاحب مرز بندی جدی با تفکرات متحجرانه است و از دگر سو، مرز بندی واضح با تفکرات لیبرال دارد.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: از این منظر است که پرداختن به مقوله هنر و زاویه دیدی که امام نسبت به مسئله هنر در انقلاب اسلامی باز کردند، اهمیتی مضاعف پیدا میکند. یعنی هنر برای رساندن ما به اندیشه کلانی که در انقلاب اسلامی ارائه شده است، موضوعیت دارد.
وحید جلیلی به سخنرانی بنیانگذار جمهوری اسلامی در دوازدهم بهمن 1357 در بهشت زهرا(سلام الله علیها) اشاره کرد و گفت: تمام تاریخ منتظر سخنان امام بود و بعد سرفصلهای آن سخنرانی را که بررسی میکنیم، میبینیم امام یکی از سرفصلهای سخن خود را به هنر اختصاص داده است و آن هم هنر مدرن.
وی افزود: اینکه امام فرمود: «ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه ما با فحشا مخالفیم»، نشانگر نگاه ایشان به مهمترین هنر آن دوران یعنی سینما است که توسط رژیم پهلوی به لجن کشیده شده بود. امام خمینی(رحمت الله علیه) در آن تهدید، فرصت میبیند. این تفاوت نگاه آن بزرگوار با خیلی از صاحبنظران هم عصر خود بود و ثمره آن را ما امروز میبینیم؛ پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، سینمای ایران در زمرۀ دوازده سینمای برتر جهان قرار گرفته است. به طوری که چه از نظر کیفی و چه از نگاه کمی، از بیشتر کشورهای اروپایی جلوتر هستیم.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: امام از همان روز نخست، نگاهی روشن داشت و محکم و استوار عمل میکرد. پس از انقلاب، دهها هزار هسته هنری در دل مساجد شکل گرفت؛ در روزگاری که کسی جرأت نداشت درهای مساجد را به روی هنر بگشاید، مشروعیتی میطلبید از جانب کسی مانند امام که این گروههای هنری تشکیل شود و آثار انقلابی تولید کنند. این تفاوت نگاه انقلاب اسلامی و حکومت دینی آن را با جریانها و حکومتهای دینی که امروز شکل گرفته است، نشان میدهد؛ مانند طالبان و داعش و ... .
وحید جلیلی گفت: باید روی این نوع تفکرات پیشتاز شیعی که امام آن را تبیین فرمود، برای معرفی به نخبگان و پیشروان جهان اسلام، کار شود.
این نویسنده با بیان اینکه حتی شاگردان امام چون شهید بهشتی و شهید مطهری، نگاه لطیفی به هنر داشتند، اظهار داشت: نگاه امام خمینی(رحمت الله علیه) و رهبر معظم انقلاب، آیت الله خامنهای(دام ظله العالی) به هنر نگاهی گشایشی، پذیرنده و فرصتی است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در ساماندهی بحث هنر، سه محور گسترش کمی، ارتقای کیفی و جهت گیری ارزشی را با هم میبینند. چنانکه میفرمایند:«کسی که از تئاتر، نقاشی، عکس یا شعر چیزی نمیفهمد، راههای معرفت به رویش بسته است؛ ملتی که اینها را ندارد، دریچهای به روی او بسته است». وقتی یک مرجع تقلید این سخنان را میگوید بسیار مهم است.
جلیلی در پایان سخنان خود، تصریح کرد: یکی از سرفصلهایی که به عنوان جداکننده اندیشه امام و اندیشههای غربی و یا اندیشههای متحجرانه میتواند مورد توجه ویژه قرار بگیرد، مقوله هنر است و رویکردی که ایشان داشتند، چه در مبانی نظری و چه در سیاستهای عملی آن. نظریه پردازان و پژوهشگران لازم است که به این سرفصل گمشده و مغفول مانده بپردازند.