آیت الله ابوالقاسم علیدوست در مصاحبه با دبیرخانه همایش ملی الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی، ضمن جدا دانستن مقوله حجاب و عفاف گفت: حجاب چه در اسلام چه در غیر اسلام یک حکم، قانون و دستور است. عفاف و حیا یک هدف است؛ حجاب را باید انجام داد ولی باید به حیا و عفاف رسید. همانند سایر برنامههای اسلام و اهداف، برای نمونه شما نماز میخوانید نماز یک برنامه و هدف نیست.
وی افزود: شما یک نظام اقتصادی طراحی میکنید که میتوانید اقتصاد جامعه را درست کنید و حجاب بیشتر یک فرایند است ولی عفاف یک برایند است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه باید مراقب بود به بهانه اهمیت عفاف، حیا و حجاب تحت الشعاع قرار نگیرد، خاطر نشان کرد: بنده معتقدم ممکن است این موضوع یک دام باشد. تأکید بیشتر بر عفاف و حیا و عدم توجه به حجاب، باعث سستی آن میشود. اینجاست که جامعه ما به صورت یک جامعه شکلی در میآید و تبدیل به جامعهای میشود که نمیتواند از آثار خوب حجاب استفاده کند؛ بنابراین باید این دو مقوله مثل دو بال پرنده با هم به پرواز در بیاید.
علیدوست تصریح کرد: فرهیختگان و اندیشمندان باید با هم به این دو مقوله توجه کنند و کارگزاران نظام نیز برای هر دو اهمیت قائل باشند، باید برای هر دو سمینار و همایش برگزار شود زیرا اگر یکی تحت الشعاع دیگری قرار گیرد جامعه ما آسیب میبیند.
رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تأکید کرد: دو گروه عفاف را از حجاب جدا میکنند؛ یک گروه روشنفکرانی که قبل انقلاب زمان رضاخان معتقد بودند عفاف مهم است؛ اما حجاب از اهمیت چندانی برخوردار نیست، آنان میخواستند حجاب را از بین ببرند؛ اما گروه دوم ما هستیم که معتقدیم عفاف باید از حجاب جدا شود تا تمام دایره و شمول و بخشهای مختلف عفاف شناسایی بشود، که برای اجرای آن در فضای عمومی نیاز به این مدل داریم.
وی افزود: نکته دیگری که از اهمیت به سزایی برخوردار است این است که کجا و به چه شکلی حجاب و عفاف را بیشتر مطرح کنیم. باید عفت را در برنامه خود بیاوریم و به دولت توصیه کنیم برنامههایی را در راستای احیای عفاف اجرا کند.
آیت الله ابوالقاسم علیدوست در پایان گفت: حجاب و عفاف عموماً در مسئله شخصی حق شخص است؛ ولی وقتی به حاکمیت میرسد حق الناس میشود. اگر زنی حجابی را مراعات نکند قاعدتاً حق الله را ضایع کرده، ولی اگر حاکمیت نتواند عفاف را نهادینه کند حق الناس را ضایع کرده است.