عضو هیئت امنای بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در میزگرد «بیانیه گام دوم انقلاب؛ بایستهها و راهکارها در عرصه بینالملل» که امروز در جامعةالمصطفیالعالمیه برگزار شد، به تبیین اهداف بیانیه مقام معظم رهبری در حوزه بینالملل پرداخت.
وی عنوان کرد: جنس و مأموریت بیانیه، راهبرد اصلی برای تحقق مأموریت، سیاست لازم برای تحقق راهبرد، ابزار اجرایی پیشرانها و نقطه شروع از محورهای مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام واسطی افزود: جنس این بیانیه، جنس آینده پژوهانه و کارش افق سازی است. افقسازی در سازمانها و مجامع کلان شهری از مأموریتهای هر مسئول و رهبری است؛ سازمانها نیاز به مدیر عامل اجرایی و فضای رهبری دارند و کار رهبر نیز ایجاد فضای افق برای آینده است. این بیانیه برای آینده افقسازی کرده است؛ از این رو تمام فرمولهای تحلیل در آینده پژوهی روی این بیانیه قابل پیاده سازی است.
وی با بیان اینکه اصلیترین کاری که یک مجموعه باید به سمت آن حرکت کند مأموریت نام دارد، گفت: ایجاد امید و تحقق تمدن نوین اسلامی در این بیانیه بسیار واضح است و مأموریت آن به شمار میرود.
عبدالحمید واسطی تصریح کرد: اگر به دنبال تحقق امیدآفرینی در جامعه هستیم، باید مهارت عدالتورزی و بهینهسازی فرآیندها ایجاد شود. هفت عرصه در بیانیه رهبری بیان شده است که باید مفاهیم آن از جمله عزت، استقلال، اقتصاد، معنویت و سبک زندگی بررسی و در حوزه در روابط بینالمللی تحلیل شود.
وی خاطر نشان کرد: عدالت یک مهارت و فن است و نیاز به دانش اجرایی دارد؛ ما نیز، نیاز به دانش عدالتورزی داریم. باید تکنولوژی و ابزارهای حرکت به سمت عدالت را بشناسیم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی در ادامه با اشاره به سیاست اجرایی این بیانیه گفت: تولید مدلهای عملیاتی برای عدالتورزی از سیاستها و راهبردهای اجرایی این بیانیه است و مأموریت اصلی ما تولید عملیاتی با نگرشهای اسلامی است.
وی تولید استاندارد شهروند متعالی را از دیگر محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست و افزود: شاخص شهروند انسان پیشرفته باید طبق موازین اسلامی معرفی شود. این شاخصها صبر، تفکر، راههای مؤثر سلامت جسمی و... است که راههای رفع مشکلات را نشان میدهند.
حجتالاسلام واسطی «پیشران» را از دیگر محورهای این بیانیه برشمرد و گفت: پیشران به معنی بیشترین تأثیر در حرکت است و آن را میتوان به دو بخش نیروی انسانی و محتوا تقسیم کرد. در بخش نیروی انسانی باید روی تربیت متمرکز جوانان بیست تا چهل سال کار کنیم که محتوای این آموزشها مهارت تفکر و خلاقیت است.
وی نقطه شروع را آخرین محور این بیانیه برشمرد و گفت: این نکته که از کجا باید آغاز کنیم بسیار مهم است، نقطه شروع آموزش مهارت تفکر و خلاقیت با تمرکز بر خلق عدالتورزی است.
این استاد دانشگاه همچنین ادامه داد: عدالتورزی اهرم اصلی است و جوانان باید با مهارت تفکر و خلاقیت بر روی پروژه عدالتورزی کار کنند و آموزشها باید به سمت مسئله محور و پژوهش محور بروند.